Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

Ik heb het al eerder meegemaakt, maar heb het nog niet op het forum gezet, ik wist niet echt of dit tot 'elektronica' behoort of niet, dus heb ik het maar bij 'overig' gezet. Maar goed, ik heb wel eens een karretje of een fietsendrager achter mijn Forester XT uit 2013 hangen, denk niet dat ik de enige ben die wel eens iets achten zijn Subaru heeft hangen :D

Als je linksaf moet en dus (zoals het hoort :D ) naar links richting aangeeft, dan begint op een of andere manier ergens achter in de kofferbak (ik denk links, maar weet het niet zeker) een tuut die mee-tuut met het ritme van de richtingaanwijzer... Het is niet echt zacht, maar ook weer niet zo hard dat ik geen gesprek meer kan voeren in de auto, je hoort het wel, laten we het zo zeggen. Behoorlijk vervelend als je lang naar links moet knipperen bij bijvoorbeeld een stoplicht, dus vermijd ik zoveel mogelijk het linker knipperlicht als er een kar achter hangt. Hij doet het ook alleen als er iets op de trekhaak zit. Als er niks achter zit hoor je het niet.

Ik heb geen idee wat het is: iets dat tuut in de achterbak als je linksaf aangeeft terwijl er iets op de trekhaak zit. In de handleiding heb ik niks kunnen vinden. Verder gaan er ook geen lampjes in het dashboard branden, en het knipperlicht blijft ook gewoon knipperen, die gaat niet uit. Helaas heeft de nieuwe Forester niet meer zo'n handig klepje achter elk achterlicht zoals mijn vorige Forester uit 2001 dat had, dan had ik zo even kunnen gaan kijken, maar nu moet je meteen dat hele stuk plastic, praktisch de halve kofferbak, eruit halen, iets wat ik liever niet doe.

Ik vraag het binnenkort ook wel aan de garage, hij moet binnenkort toch weer voor een beurt, maar ik ben benieuwd of hier iemand weet wat het is of net zoiets heeft meegemaakt.

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Deze vraag kwam bij mij opborrelen... ''Heb je parkeersensoren achter?''
Ik zou de massa en de andere aansluitingen van de trekhaak controleren of laten controleren(waar ze op aangesloten zijn),ik neem aan dat als je de stekker van de aanhanger eruit trekt je nergens last van hebt?

Laat het ons ff weten wat het is. ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:Deze vraag kwam bij mij opborrelen... ''Heb je parkeersensoren achter?''
Ik zou de massa en de andere aansluitingen van de trekhaak controleren of laten controleren(waar ze op aangesloten zijn),ik neem aan dat als je de stekker van de aanhanger eruit trekt je nergens last van hebt?

Laat het ons ff weten wat het is. ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Nee, ik heb geen parkeersensoren achter Quikfit, wel zo'n achteruitkijkcamera. Maar hij tuut altijd als je linksaf knippert, of je nu voor- of achteruit gaat. Als de massa niet goed aangesloten is zou het knipperlicht het ook niet doen, en dat is niet het geval, die doet het gewoon. Ik zal nog wel eens kijken of die het ook doet als de stekker eruit is.

Ik zal laten weten wat de garage ervan zegt, als ik daar langs ben geweest, maar die heb ik nog niet opgebeld dus dat kan nog even duren.

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Als massa ergens niet goed is zoekt het een andere weg.Het kan bijv.ook de massa zijn van je achteruitrijcamera.
Het type geluid is het zelfde als van je achteruitrijcamera?

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:Als massa ergens niet goed is zoekt het een andere weg.Het kan bijv.ook de massa zijn van je achteruitrijcamera.
Het type geluid is het zelfde als van je achteruitrijcamera?

Gr. Quikfit.
Maar zelfs al zoek de massa een andere weg, (lijkt me wel onwaarschijnlijk trouwens), wat zou die tuut er dan mee te maken hebben? Waarom tuut er iets als je links aangeeft terwijl er een kar achter hangt, ik kan er nog steeds geen logische verklaring voor bedenken. Misschien is het de modernste vorm van waarschuwen voor bij het inhalen, zodat je niet vergeet dat je wat langer bent dan normaal, omdat je een kar achter de Forester eigenlijk niet merkt... Wie weet.

Mijn achteruitcamera maakt geen geluid :D . Die zit er automatisch op bij de dikste versie van de Forester. Zal het binnenkort ook wel even op de film zetten, dan heb je het geluid erbij.

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Je hebt toch wel eens achter een aanhanger gereden waar de verlichting vreemd gedrag vertoont(lampje verkeerd gemonteerd oid)...en je hebt een knipperende kerstboom als je de richtingaanwijzer gebruikt...massa kan de gekste storingen veroorzaken. Misschien zoekt de plus van je richtingaanwijzer wel een andere weg om massa te vinden/zoeken...en kan het in je aanhanger of in de trekhaak aansluiting zitten...
Hmm je camera maakt geen geluid...het moet toch iets zijn wat geluid kan maken door er stroom op te zetten... :lol:

Gr. Quikfit...
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:Je hebt toch wel eens achter een aanhanger gereden waar de verlichting vreemd gedrag vertoont(lampje verkeerd gemonteerd oid)...en je hebt een knipperende kerstboom als je de richtingaanwijzer gebruikt...massa kan de gekste storingen veroorzaken. Misschien zoekt de plus van je richtingaanwijzer wel een andere weg om massa te vinden/zoeken...en kan het in je aanhanger of in de trekhaak aansluiting zitten...
Hmm je camera maakt geen geluid...het moet toch iets zijn wat geluid kan maken door er stroom op te zetten... :lol:

Gr. Quikfit...
Ha klopt, reed laatst nog achter zo-eentje, maar niet alleen z'n karretje deed vreemd, van z'n eigen verlichting klopte ook weinig. Maar goed, als alles het verder doet zoals het hoort, mijn verlichting dus geen kerstboom is, dan is die tuut toch niet logisch te verklaren?
Mijn camera maakt geen geluid, het is geen vrachtwagen ;). Ja klopt, het klinkt ook alsof het uit iets komt dat bedoeld is om geluid te maken. Het klinkt als een soort waarschuwing, maar tja, waarvoor...

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door Mr.Q »

Maare, waar is dit piepertje dan voor bedoeld?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Dat piepertje(vooropgesteld dat dit het euvel is) geeft aan dat wanneer je een aanhanger oid op de trekhaak hebt of de knipperlichtlampjes van de aanhanger/fietsendrager het nog doen. :idea:

For many years rear mounted buzzers, incorporated into universal towing electrics have been used on vehicles by way of informing the driver in regard to the functioning of an indicator lamp on the trailer. When a trailer is connected and the indicators are operated these units will “beep” to inform the driver that the trailer lamp is functioning

Er staan twee links in het artikel. 1 Gaat over hoe dat piepertje eruit ziet of kan zien. http://www.ebay.co.uk/sch/sis.html?_nkw ... 7675.m4099
De 2e link vertelt wat het doet. http://www.rightconnections.co.uk/rear-mounted-buzzer/

Gr. Quikfit. :okeee:

P.S. Persoonlijk zou ik het eruit slopen(word je gek van) :shock:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

Hoe komen ze erop... Is het niet veel logischer dat de boel gaat piepen als er een lampje STUK is? Op subaruforester.org staat trailer indicator audible warning device aanhangerknipperlicht waarschuwingsapparaat met geluid. Ik bedoel, waarom zou je een tuut willen horen als je knipperlicht het WEL doet??
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

SubieForest schreef:Hoe komen ze erop... Is het niet veel logischer dat de boel gaat piepen als er een lampje STUK is? Op subaruforester.org staat trailer indicator audible warning device aanhangerknipperlicht waarschuwingsapparaat met geluid. Ik bedoel, waarom zou je een tuut willen horen als je knipperlicht het WEL doet??
Mijn idee... ;)


Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:
SubieForest schreef:Hoe komen ze erop... Is het niet veel logischer dat de boel gaat piepen als er een lampje STUK is? Op subaruforester.org staat trailer indicator audible warning device aanhangerknipperlicht waarschuwingsapparaat met geluid. Ik bedoel, waarom zou je een tuut willen horen als je knipperlicht het WEL doet??
Mijn idee... ;)


Gr. Quikfit :okeee:
:okeee: Zodra ik Tangenberg heb opgebeld, zal ik laten weten wat zij erover zeggen.

Groeten,
SubieForest
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 jan 2013 16:37

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door JanP »

kan het ook niet zo zijn dat er een lampje inzit, die eigenlijk in het achteruitrijlichtunit hoort te zitten, die waren op een gegeven moment te koop bij de AC-tion.?
Hoe langer je leeft, hoe korter het duurt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

JanP schreef:kan het ook niet zo zijn dat er een lampje inzit, die eigenlijk in het achteruitrijlichtunit hoort te zitten, die waren op een gegeven moment te koop bij de AC-tion.?
Zou zo maar kunnen,er word veel troep verkocht.
Ik wil wel eens weten wat het nu is/was...maar hij ''hangt'' zeker nog in de wacht bij Tangenberg... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door the dude »

Dikke kans dat het dus zo hoort. Ik heb een Leone 1 uit 1983 gehad en daar later een trekhaak onder gemaakt. Na de montage en met een aanhanger, ging het remvloeistoflampje branden wanneer ik remde. Vloeistof was goed ook NOG eens de hele verlichtingzooi gecheckt. Alles ok. Later ergens in instr.boekje? gelezen dat dit dus zo hoorde.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2016 07:22

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door PoppeSchuitema »

Als het een tuutertje is om te controleren of de richtingaanwijzer van de aanhanger het nog doet zou dat dus betekenen dat de rechter aanwijzer stuk is?? omdat hij het alleen bij links doet. Lijkt me stug dat alle aanhangsels een kapot rechteraanwijzerlampje hebben. Mocht het wel zo horen waarom hebben ze dat dan niet met een lampje in het dashboard opgelost net als bij een vrachtwagen?
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

Was het hier even helemaal vergeten, maar goed, ik heb vandaag het halve land doorkruist met het karretje erachter, veel vrachtauto's (links) ingehaald, piep is al een tijd zomaar weggegaan...
JanP schreef:kan het ook niet zo zijn dat er een lampje inzit, die eigenlijk in het achteruitrijlichtunit hoort te zitten, die waren op een gegeven moment te koop bij de AC-tion.?
Een lampje die eigenlijk in de achteruitrijlichtunit hoort te zitten, ehm :?:. Waar zou die dan moeten zitten? Er zit geen goedkoop action spul in mijn Subaru :D, originele Thule trekhaak, die er trouwens al onder zat toen ik hem kocht, inclusief de Subaru trekhaakdop :D . :okeee:
quikfit schreef:
JanP schreef:kan het ook niet zo zijn dat er een lampje inzit, die eigenlijk in het achteruitrijlichtunit hoort te zitten, die waren op een gegeven moment te koop bij de AC-tion.?
Zou zo maar kunnen,er word veel troep verkocht.
Ik wil wel eens weten wat het nu is/was...maar hij ''hangt'' zeker nog in de wacht bij Tangenberg... :lol:

Gr. Quikfit :mrgreen:
:D. Geen idee wat het was, hij hield er zo ineens mee op voordat ik naar de garage was geweest.
the dude schreef:Dikke kans dat het dus zo hoort. Ik heb een Leone 1 uit 1983 gehad en daar later een trekhaak onder gemaakt. Na de montage en met een aanhanger, ging het remvloeistoflampje branden wanneer ik remde. Vloeistof was goed ook NOG eens de hele verlichtingzooi gecheckt. Alles ok. Later ergens in instr.boekje? gelezen dat dit dus zo hoorde.
Mijn handleiding is in het Duits. Niet dat dat een probleem is, Duits gaat wel, maar ik heb niet iets kunnen vinden.. Niet bij 'Anhängerkupplung' en ook niet bij de foutmeldingen en piepjes etc.
PoppeSchuitema schreef:Als het een tuutertje is om te controleren of de richtingaanwijzer van de aanhanger het nog doet zou dat dus betekenen dat de rechter aanwijzer stuk is?? omdat hij het alleen bij links doet. Lijkt me stug dat alle aanhangsels een kapot rechteraanwijzerlampje hebben. Mocht het wel zo horen waarom hebben ze dat dan niet met een lampje in het dashboard opgelost net als bij een vrachtwagen?
Tja. Ik weet ook nog steeds niet waar die nou precies voor was, maar hij hield er ineens mee op..

Dus wat het nu precies was weet ik nog steeds niet, maar gelukkig hield-ie er ineens mee op, dus dat scheelt een hoop irritatie als je veel vrachtauto's aan het inhalen bent, nu kan de radio weer zachter :D.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

Voor de APK langs de garage geweest. Heb het nog even gevraagd.

Het is een piepje om aan te geven dat er een lampje stuk is. In mijn geval deden alle lampen het, dus dat piepje ging overbodig af. Hij meet de weerstand, is deze te hoog dan gaat-ie piepen. Het kan dus zijn dat de stekker ergens niet goed contact maakte, dat er prut in de stekker zat, of dat er een draadje ergens niet helemaal goed vast zat..
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door quikfit »

Dank je wel voor je uitleg. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Een tuut als je linksaf knippert met iets op de trekhaak.

Bericht door SubieForest »

quikfit schreef:Dank je wel voor je uitleg. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Alstu :okeee:
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Plaats reactie