Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

Hallo,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Subaru Legacy I uit maart 1993 :) . Het betreft een voorwielaangedreven 1600 met carburateur, motortype EJ 16, geen katalysator. Ik heb de auto geimporteerd vanuit Belgie. Ik ben er niet zeker van of deze versie uberhaupt geleverd is in Nederland. De auto heeft pas 49.000km gereden en is in topstaat.
Ik ben super tevreden met de auto en hij doet het perfect behalve bij het starten van de warme motor.
De koude start doet hij perfect. Ik hoef de sleutel maar aan te raken. Bij het warm starten echter doet hij het moeizaam. Ik moet lang starten (5 seconden) voor hij heel laag in de toeren (200/300) begint te pruttelen. Als ik dan gas geef valt hij mooi terug op ongeveer 900 toeren. Hij rijdt verder perfect en loopt mooi stationair. Alleen die warme start dus.
Dit is onlangs nog vervangen:
Luchtfilter
Brandstoffilter
Bougies
Distributieriem

Ik heb een mooi boek van Haynes gekocht, maar dat behandeld helaas alleen maar de ingespoten versies. Hier op het forum kwam ik ook een warm start topic tegen, maar dat was ook voor een ingespoten versie. Ik ben een beetje onzeker over hoeveel electronica deze auto eigenlijk heeft :? .

Is er iemand die met dit probleem bekend is en eventueel mogelijke oorzaken kan aandragen.

Bij voorbaat hartelijk dank!
Danny
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door fahtal »

ik vermoed valse lucht.

bij koude start is de choke dicht dus dan is die nog redelijk rijk maar bij warm is de choke open en dan is de lucht te arm.

meestal is dan de slang van de rem bekrachtiger lek ofzo. die werkt op vacuum.

soms hoor je dan ook een sissend geluid als je de motor uit doet

valse lucht kun je ontdekken door met draaiende motor op de plekken waar je de lekkage vermoedt met remmen reiniger te spuiten. als er een lekage is dan gaat het toerental omhoog.

let op remmen reiniger is ontvlambaar(anders werkt deze test ook niet) dus er kan wat mis gaan.. maar dat gebeurt eigenlijk nooit.
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

fahtal schreef:ik vermoed valse lucht.

bij koude start is de choke dicht dus dan is die nog redelijk rijk maar bij warm is de choke open en dan is de lucht te arm.

meestal is dan de slang van de rem bekrachtiger lek ofzo. die werkt op vacuum.

soms hoor je dan ook een sissend geluid als je de motor uit doet

valse lucht kun je ontdekken door met draaiende motor op de plekken waar je de lekkage vermoedt met remmen reiniger te spuiten. als er een lekage is dan gaat het toerental omhoog.

let op remmen reiniger is ontvlambaar(anders werkt deze test ook niet) dus er kan wat mis gaan.. maar dat gebeurt eigenlijk nooit.


Ik ga morgen meteen remmenreiniger halen! Een brandblusser heb ik gelukkig al ;) Dank je wel voor de tip. Ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door fahtal »

hahaha geen poederblusser hoop ik;)

maar gewoon rustig wat pufjes bij de spruitstuk aansluitingen en vacuum slangen op het spruitstuk.

maar dit is kennis die ik heb opgedaan bij vw bussen. misschien dat de subaru goeroe`s nog andere tips hebben. Ik weet niet hoe de ontsteking bij dit blok is geregeld. dat kan ook leuke problemen geven.

eigenlijk is het standaard advies. doe onderhoud:

kleppen stellen
ontsteking stellen
nieuwe bougies
slangen checken(valse lucht)
benzine toevoer controleren, zijn mijn benzine slangen nog goed, is het filter niet verstopt.

bij vw allemaal goed zelf te doen bij subaru weet ik dat niet..
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door SP-Boxer »

Warme startproblemen zit hem vaak in de temperatuursensor. Ik mag aannemen dat die ook op een carburateur versie zit. De koelvin moet toch ergens op aanslaan. Alleen of dit ook de reden van slecht starten kan zijn bij een carburateur...
Deze versie is in NL inderdaad nooit geleverd.
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Verzamelaar »

Carburateur werkt zonder temperatuur sensor, de fan slaat aan d.m.v. thermocontact. Die heeft dus geen invloed op warme start.

Kleppen stellen kan niet bij dit model, heeft hydraulische stoters.

Slecht starten bij warme motor kan liggen aan een versleten rotor/verdelerkap van de ontsteking of een slechte bobine.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

Dank jullie wel voor de tips. Ik zal jullie op de hoogte houden. Ben nog niet toe gekomen aan het kijken of het valse lucht is. Helaas was de remmenreiniger uitverkocht bij de dichtsbijzijnde autoonderdelenwinkel. Verder even langs gegaan bij Subaru voor een verdeelkap en rotor. Maar dat setje kost daar een dikke 100 euro!!!! Dus ik kijk even verder voor een imitatie setje. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

Even de voortgang. Verdelerkap en rotor vervangen (30 euro ipv 110 euro bij subaru). Meteen de bougies en kabels vervangen. Remmenreiniger gebruikt, maar ik kan geen valse lucht ontdekken. Helaas duurt het probleem voort.
Gisteren twee bijzonder slechte startmomenten. (Maar vreemd genoeg ook een paar gewone goede starten.) Zelfs toen de motor bijna weer koud was. Auto wilde maar niet starten. Minutenlang gestart. Op het laatste maar eens een paar keer het gaspedaal ingetrapt en toen kwam hij langzaam pruttelend op gang. Zodra de choke er dan opkomt doet hij het verder prima. Loopt ook mooi stationair en rijdt vervolgens perfect. Ik heb het idee dat de carburateur geen brandstof genoeg krijgt bij de start (vooral bij een warme motor). Brandstof filter is onlangs nog vervangen dus daar zal het ook niet aan liggen. Brandstofpomp hoor ik ook mooi pompen als hij op contact staat.
Iemand nog suggesties over wat ik nog kan proberen? Weet iemand of er een tweede brandstoffilter bij deze auto in de brandstoftank zit?
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door fahtal »

was het oude filter erg vuil?

zo ja dan kan het misschien zijn dat je carb stiekem ook vuil is geworden.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Verzamelaar »

Probeer vóór elke start het pedaal één keer tot de bodem te trappen en daarna zonder gas te starten... Daarmee activeer je de automatische choke...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door fahtal »

bij de vw busjes is het inderdaad 1 keer trappen om de choke erop te zetten en dan starten.

bij warm moet je met vol gas starten. maar dat is wel jaren 70 vw maar misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

Verzamelaar schreef:Probeer vóór elke start het pedaal één keer tot de bodem te trappen en daarna zonder gas te starten... Daarmee activeer je de automatische choke...
Als typische man die het allemaal wel weet heb ook ik het instructieboekje natuurlijk niet gelezen. Wie leest er nou instructieboekjes!
Wat blijkt als ik in het boekje kijk bij het onderwerp starten? Jawel hoor. BIJ KOUDE MOTOR het gaspedaal NIET INTRAPPEN. Deze start is ook vrijwel altijd goed.
BIJ WARME MOTOR MOTOR het gaspedaal HALF INTRAPPEN bij het starten en loslaten als de motor aanslaat.
1+1= meestal twee dus het zou zomaar kunnen dat dit het probleem op gaat lossen.
Ik laat nog even iets weten voor de auto de stalling ingaat! Bedankt voor de tip Verzamelaar.
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

fahtal schreef:bij de vw busjes is het inderdaad 1 keer trappen om de choke erop te zetten en dan starten.

bij warm moet je met vol gas starten. maar dat is wel jaren 70 vw maar misschien heb je er wat aan.
Ja, klopt. Was bij mijn kevertjes ook inderdaad zo. Daarna heb ik altijd Legacy 2 gehad dus daarom was het niet bij me op gekomen dat het bij de Legacy 1 anders zou zijn.. Al doende leert men...
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door fahtal »

If everything fails read the instruction manual ;-)
Gebruikersavatar
Swix78
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 okt 2014 10:31

Re: Moeizame warmstart Legacy 1993 EJ16

Bericht door Swix78 »

Met dank voor de gouden tip. De auto start op dit moment prima. Zowel warm als koud. Toch dat instructieboekje.... Probleem opgelost! :)
Plaats reactie