Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
Yannix89
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2015 21:18

Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door Yannix89 »

Hallo,

Ik zoek een Subaru 3.0 blok, of een complete auto voor de sloop. Wie weet tips of kan me hieraan helpen?

Dank

Yannix89
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door SP-Boxer »

Komt in NL nagenoeg nooit voor. Helaas net een blok weg op MP, kostte slechts €500,-.
"I feel Legacy"
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door dj rene »

Zomaar uit nieuwsgierigheid, wat wil je hier mee doen? ;)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door Verzamelaar »

Ter info: er zijn twee versies van de 3.0 H6:

- de EZ30D: 209 pk, geen nokkenasverstelling, enkele uitlaatpoort per cilinderkop, variabel aluminium inlaatspruitstuk
- de EZ30R: 245 pk, inlaatnokkenasverstelling (zowel timing als lift), drie uitlaatpoorten per cilinderkop, plastic inlaatspruitstuk)

Als je standaard ECU wilt gebruiken valt de EZ30R af (compleet CanBus systeem etc), de EZ30D is wel te gebruiken maar met startonderbreker.
Gewoon omdat het kan.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door dj rene »

Goede info Verzamelaar. :okeee:

Nog even een aanvulling op de EZ30R, hiervan kan wel de originele ECU gebruikt worden, MAAAARRR dan ben je een CANbus emulator nodig.
Dit apparaat houd je ECU min of meer een beetje voor de gek en laat hem denken dat alle onderdelen die hij nodig heeft om te werken toch in de auto zitten (terwijl dit niet zo is).
Het is geen goedkope oplossing, maar wel mooi dat het er is.
Het totale pakket kost ongeveer $1200 ( + invoerrechten etc, etc.) en daar heb je ook een vrij programmeerbare set voor.
Wel moet je bij een vrij programmeerbare set nog een paar uur op de rollerbank staan inrijden (ongeveer €125 per uur).
De Subaru ECU's zijn echt heel goed en met de emulator zou je na het aanpassen van je kabelboom (mits goed gedaan) direct goed kunnen rijden.

Waar gaat de motor in komen, niet elke versnellingsbak vind deze motor leuk en kan ze opvr#ten.
Er is ook een ombouwset te koop bij dezelfde firma om je bak achterstevoren in je (waarschijnlijk) VW te plaatsen.
Heb vandaag net een set verkocht.


Groet René 8-)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door SP-Boxer »

Volgens mij gewoon bedoeld voor een WRX.
Alleen, heel bot, maar er zijn maar weinig van dit soort projecten die ook daadwerkelijk tot stand komen.
"I feel Legacy"
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door dj rene »

Klopt Sp.

Ik moet toegeven dat die van mij ook kant en klaar onder een kleedje staat, maar er ook niet aan toe kom om in te bouwen.
Maar vaak is het een geld of kennis kwestie of allebei waar dit soort projecten op stranden.
Zelf moet ik me nog steeds verdiepen in de Japanse ECU en de Amerikaanse kabelboom.
Verzamelaar heeft het grootste gedeelte al voor me uitgezocht destijds, maar door alle kabelbomen en andere aangepaste onderdelen die ik tegenwoordig lever kom ik er gewoon niet aan toe.
Hier baal ik natuurlijk wel van, omdat ik voor andere mensen mooie passende oplossingen maak, en m'n eigen gewoon in de hoek van de loods staat.
Wel heb ik ondertussen onze T3 bus rijdend met een EJ22 er in, en dat geeft wel een beetje voldoening.
Yannix89
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jun 2015 21:18

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door Yannix89 »

Nou, ik wil de motor gebruiken om in een WRX/GTT te bouwen inderdaad. Echter is dit niet gewoon maar een kreet, hij moet lopen op 30 april 2017.
Ik was er zelf ook al achter dat er heel weinig te krijgen waren. Staat nu een auto op MP maar de motor loopt warm. Ik wil er een vrij programeerbare ECU aan hangen, dus volgens mij heb ik dan geen restricties...

Verder nog bedankt voor alle gratis info!

Dus als iemand nog iets heeft: laat me maar iets weten
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door erichendri »

Ga met dat ding rijden en trek de kap open om te zien waarom hij warm loopt.
Misschien zit de radiateur wel dicht of de fans slaan niet aan.
Misschien daarna ff flink afdingen.

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door dj rene »

Aan de andere kant van de grote plas vind je regelmatig deze bakken voor een appel en een ei.
http://www.ebay.co.uk/itm/like/2001-SUB ... RTM2063723
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door Verzamelaar »

Als je er een turbo op wilt zetten zou ik voor de EZ30D gaan. De nokkenassen van de EZ30R zijn veel te agressief voor een turbo setup en bovendien vraagt de nokkenasverstelling (te) veel olie waardoor deze snel stuk lopen.
Gewoon omdat het kan.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru 3.0 6 cilinder Motor

Bericht door dj rene »

Kijk dat is nuttige info. ;)
Plaats reactie