Purge control solenoid valve

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Purge control solenoid valve

Bericht door SubieForest »

De purge control solenoid valve van mijn Libero, waarmee de benzinedamp die is opgeslagen in een koolstof-achtig filter de inlaat in wordt ingestuurd,functioneert niet meer. Oorzaak: de zuiger/plunjer is in de behuizing vastgeroest. En hij zit erg goed vast. Pogingen om met schoonmaakazijn de zuiger weer gangbaar te maken en hem er met perslucht voorzichtig uit te blazen mochten namelijk niet baten. Tijd voor een ander exemplaar dus.

Heeft iemand er misschien zo eentje liggen die nog wel werkt? Volgens mij worden ze namelijk in meer Subaru's gebruikt (hetzij met een ander bevestigingsbeugeltje). De lokale autosloop had er geen mailden ze mij. De garage herkende het klepje direct maar had er ook geen liggen. Nieuw van Subaru zijn ze erg duur (€128,80 incl BTW) en online kan ik ze zo snel niet vinden (wel op eBay, maar ik weet niet of ik dat moet/kan vertrouwen, het blijft immers benzinedamp).

Afbeelding

Afbeelding
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door erichendri »

Deijne of japoto?

Eric
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door Mrdjc »

"Ja" - die heb ik ergens.. (Al heb ik geloof ik een groene... er zijn diverse uitvoeringen van) maar dat ergens verwacht ik de komende 1-2 jaar niet te zien.
Heb je het onderdeelnr?

Wat het komplete circuit doet:

Dampen uit brandstoftank --> Carbon canister (opslag) --> Purge control solenoid valve --> inlaat.

Wat het doet is de brandstof dampen uit de tank, die de carbon filter ingestuurd worden als "opslag" op bepaalde toeren met het vacuum in het inlaatspruitstuk mee naar binnen zuigen om verbrand te laten worden.

Dit natuurlijk om de planeet te redden en bomenknuffelaars met hennep broeken en knotjes in de haren te vreden te houden etc. (Namaste!)

Heel flauw - maar verbind hem maar gewoon met het stekkertje zodat je geen foutmelding krijgt, dop de "Canister" kant van de solenoid af zodat je geen valse lucht binnenhaalt, en verleg het slangetje die van de canister richting de solenoid komt en stop hem ergens rond de wielkuip zodat hij gewoon kan ventileren.

Ja, in de zomer zal het stinken... maar het is gewoon een emissie dingetje. Want hydrocarbons zijn de duivel etc.
Fun fact - een hoop van de JDM modellen hebben het er niet eens op zitten. Het is een EU en US dingetje...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door SubieForest »

erichendri schreef:Deijne of japoto?

Eric
Oh ja, die heb je inderdaad ook nog. Bedankt voor de tip :D, ik ga ze eens mailen, want kan zo snel niks op hun websites vinden.
Mrdjc schreef:"Ja" - die heb ik ergens.. (Al heb ik geloof ik een groene... er zijn diverse uitvoeringen van) maar dat ergens verwacht ik de komende 1-2 jaar niet te zien.
Heb je het onderdeelnr?
Ah, oké :D. Het onderdeelnummer is 14774KA472 trouwens.
Mrdjc schreef:Wat het komplete circuit doet:

Dampen uit brandstoftank --> Carbon canister (opslag) --> Purge control solenoid valve --> inlaat.

Wat het doet is de brandstof dampen uit de tank, die de carbon filter ingestuurd worden als "opslag" op bepaalde toeren met het vacuum in het inlaatspruitstuk mee naar binnen zuigen om verbrand te laten worden.

Dit natuurlijk om de planeet te redden en bomenknuffelaars met hennep broeken en knotjes in de haren te vreden te houden etc. (Namaste!)
Zo begreep ik het inderdaad ook uit de werkplaatshandboeken.
Mrdjc schreef:Heel flauw - maar verbind hem maar gewoon met het stekkertje zodat je geen foutmelding krijgt, dop de "Canister" kant van de solenoid af zodat je geen valse lucht binnenhaalt, en verleg het slangetje die van de canister richting de solenoid komt en stop hem ergens rond de wielkuip zodat hij gewoon kan ventileren.

Ja, in de zomer zal het stinken... maar het is gewoon een emissie dingetje. Want hydrocarbons zijn de duivel etc.
Fun fact - een hoop van de JDM modellen hebben het er niet eens op zitten. Het is een EU en US dingetje...
Ook al is het een emissiedingetje, ik heb zoiets van: 'het zit erop, dus het moet functioneren'. Een benzineluchtwalm rondom de bus is ook iets waar ik mij op termijn aan ga storen denk ik :D .
Voor nu schroef ik het klepje gewoon terug en sluit hem weer aan, dan raak ik hem niet kwijt.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door SP-Boxer »

Zag deze gister ook in de Vivio hangen. Helaas haal ik dit soort dingen nooit uit de auto's die ik gesloopt heb.
"I feel Legacy"
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door Propje »

Bij mij mag je dehele emissie box eraf halen.
En ook ventieltje weet alleen niet goed of ik alles maar zo kan afdoppen je zal toch een tankbeluchting moeten creëren.
Als jij de oplossing hebt krijg je van mij die set.
Voor mij is het vooral ballast op vakantie.
Aju propje
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door SubieForest »

Propje schreef:Bij mij mag je dehele emissie box eraf halen.
En ook ventieltje weet alleen niet goed of ik alles maar zo kan afdoppen je zal toch een tankbeluchting moeten creëren.
Als jij de oplossing hebt krijg je van mij die set.
Voor mij is het vooral ballast op vakantie.
De hele emmisie box zelfs :D . Ik zou alleen niet weten hoe je dan weer een tankbeluchting zou kunnen creëren... Heb naast de Libero eigenlijk geen verstand van auto's namelijk. Het handboek kan ik zo volgen, maar oplossingen verzinnen voor een nieuwe tankbeluchting laat ik toch liever over aan degene die daar verstand van hebben ;).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door Propje »

Tankbeluchting op motor is vrij simpel.
Stalen balletje komt los bij druk druk weg balletje terug.
Maar er zit zo.n wirwar aan slangen aan dat ik niet weet wat weg kan.
Want nu in de bergen is het een komplete strontvanger.
Aju propje
Gebruikersavatar
SubieForest
Berichten: 510
Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door SubieForest »

Ah oké, gewoon met een terugslagklepje zodat er lucht in kan als het benzineniveau daalt. En in het geval van overdruk komt het in de 'carbon canister', daar wordt de benzinedamp dan in opgeslagen natuurlijk, zodat het niet naar de buitenlucht ontsnapt. Volgens mij snap ik hem :D.

Ondertussen ben ik erachter gekomen dat vrijwel alle onderdeelnummers van deze klepjes met dezelfde nummers beginnen: 14774
Dus dat nummer heb ik eens in JP-carparts ingetikt, want dan krijg je alle nummers die daarmee beginnen.

Het nummer van de Vivio (14774AA270) geeft een resultaat bij de onderdelenlijn. Lijkt zo op het eerste gezicht inderdaad dezelfde klep te zijn, maar dan met een ander bevestigingsbeugeltje. Maar Penders, die naam komt mij op de een of andere manier ergens bekend van voor. Is dat eens op televisie voorbij gekomen of iets dergelijks?

[EDIT] Ah, ik zie het al ja, op internet staan meerdere (negatieve) ervaringen met deze autosloper. Er staat ook een aflevering op van de Rijdende Rechter die mij ergens vaag bekend voorkomt.
Maar hier in de buurt eens op de sloop kijken of ze ergens een Vivio hebben staan.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door Propje »

Penders lijkt op die veels te dure shocks.
Waar de meesten een hele hoge pet van op hebben.
Ze zijn 4x duurder als kayaba.
En die zijn voor mij goed genoeg off road.
Racen kan toch niet met mijn slome forester
Aju propje
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Purge control solenoid valve

Bericht door SP-Boxer »

Penders is inderdaad een beruchte sloperij.
"I feel Legacy"
Plaats reactie