1978 Leone vs 2015 Outback
1978 Leone vs 2015 Outback
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Had hem ook gezien.
Grappig filmpje.
Eric
Grappig filmpje.
Eric
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Hartstikke leuk filmpje! Wat dat ouwe ding allemaal kan. Maar ik begrijp dus dat het niet de bedoeling is dat je de hele tijd 4WD gebruikt? Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer de visco van de Forester niet goed meer werkt, gekraak in korte bochten?
Een Outback in 2015 nieuw voor $27.0000.- Dat is nog geen 30 mille nu. Ik verhuis naar Colorado
Een Outback in 2015 nieuw voor $27.0000.- Dat is nog geen 30 mille nu. Ik verhuis naar Colorado
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Op losse ondergrond kan je best wel je 4x4 gebruiken.
Maar hier wordt het verschil getoond op een rotsachtige bodem en dan kan je best
af en toe in 2wd rijden tenzij het klimmen niet meer gaat.
Bij de outback zie je hier dat al die regelsystemen ook flink kunnen tegenwerken.
Vooral tijdens de klim op die helling.
Eric
Maar hier wordt het verschil getoond op een rotsachtige bodem en dan kan je best
af en toe in 2wd rijden tenzij het klimmen niet meer gaat.
Bij de outback zie je hier dat al die regelsystemen ook flink kunnen tegenwerken.
Vooral tijdens de klim op die helling.
Eric
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Toch jammer dat steeds meer modellen alleen leverbaar zijn met CVT en geen handbak met Hi-Low.
De XV bijvoorbeeld is met beide leverbaar...en de 1.6l handbak mag beduidend meer trekken(1500kilo) dan de 2.0l met CVT(1200kilo)
Dat vind ik wel een dingetje.
Gr.Quikfit
De XV bijvoorbeeld is met beide leverbaar...en de 1.6l handbak mag beduidend meer trekken(1500kilo) dan de 2.0l met CVT(1200kilo)
Dat vind ik wel een dingetje.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Dat klopt, het 4WD systeem van Subaru had in tegenstelling tot het AWD systeem geen middendiff. Hierdoor kan je het 4WD systeem alleen gebruiken op gladde ondergronden.boswachterfan schreef:Maar ik begrijp dus dat het niet de bedoeling is dat je de hele tijd 4WD gebruikt? Dan krijg je hetzelfde effect als wanneer de visco van de Forester niet goed meer werkt, gekraak in korte bochten?
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Ja, precies...
Ik wil ook niet weten hoeveel hitte er in de transmissie van de Outback ontstaat als hij het pedaal vloert en de auto (nagenoeg) stilstaat.
Ik wil ook niet weten hoeveel hitte er in de transmissie van de Outback ontstaat als hij het pedaal vloert en de auto (nagenoeg) stilstaat.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Gewoon zo rekenen hoe ingewikkelder het systeem hoe meer er stuk kan en hoe duurder om het te vervangen.
Die Leone is natuurlijk een snoepje het is dat ik al 2 oldtimers heb anders had ik het wel geweten
Die Leone is natuurlijk een snoepje het is dat ik al 2 oldtimers heb anders had ik het wel geweten
Subaru justy g3x 1.3 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
Saab 9-5 estate 2.3 2000
Saab 99 2.0 1984
Trabant 601 1972
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
En wat had je dan precies geweten?
Zo'n model willen aanschaffen is 1, het vinden er van is heel ander verhaal :P
Zo'n model willen aanschaffen is 1, het vinden er van is heel ander verhaal :P
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Het pedaal vloeren betekend in dit geval niet dat de motor maximaal toerental draait...dat word door de computer geregeld.boswachterfan schreef:Ik wil ook niet weten hoeveel hitte er in de transmissie van de Outback ontstaat als hij het pedaal vloert en de auto (nagenoeg) stilstaat.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Dat begrijp ik wel, maar hij klimt er om te beginnen met vol vermogen en koppel tegenop. En dan gaat hij terug regelen, maar dan is de boel wel maximaal belast. Ze zeggen het in de film dat ze eraan twijfelen of hij dit meermaals kan gezien de hitte ontwikkeling.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Dat is ook zeer vermoedelijk de reden dat de CVT niet veel mag trekken.boswachterfan schreef:Dat begrijp ik wel, maar hij klimt er om te beginnen met vol vermogen en koppel tegenop. En dan gaat hij terug regelen, maar dan is de boel wel maximaal belast. Ze zeggen het in de film dat ze eraan twijfelen of hij dit meermaals kan gezien de hitte ontwikkeling.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
leuk dat die ouwe bak ook mee doet!
maar het is wel weer een typische Amerikaanse vertelling: veel bombarie voor iets kleins.
zal ook wel aan de buitenlucht temperatuur liggen en de hoogte (Colorado 9000ft? of die bergen dan...) . mijn MY15 outback EU uitvoering met dezelfde motor (2.5) en zelfde CVT heeft geen moeite met losse strand zand en stofheuvels op de Maasvlakte... en die heuveltjes die zijn wel steil!
wat wel helpt: de VDS uitschakelen. met opwaarts heeft de X-mode niet veel te doen, tenminste, mij niks extra.
graag wil ik dor de blubber, zien wat ie echt kan. Marja moet daarvoor wel in NL zijn en geen C19...
maar het is wel weer een typische Amerikaanse vertelling: veel bombarie voor iets kleins.
zal ook wel aan de buitenlucht temperatuur liggen en de hoogte (Colorado 9000ft? of die bergen dan...) . mijn MY15 outback EU uitvoering met dezelfde motor (2.5) en zelfde CVT heeft geen moeite met losse strand zand en stofheuvels op de Maasvlakte... en die heuveltjes die zijn wel steil!
wat wel helpt: de VDS uitschakelen. met opwaarts heeft de X-mode niet veel te doen, tenminste, mij niks extra.
graag wil ik dor de blubber, zien wat ie echt kan. Marja moet daarvoor wel in NL zijn en geen C19...
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
In de US of A zijn ze nog wel in redelijke aantallen te vinden..alleen zie zo'n auto hier eens te krijgen....justyfever schreef:En wat had je dan precies geweten?
Zo'n model willen aanschaffen is 1, het vinden er van is heel ander verhaal :P
Inderdaad...want als zo'n auto in ons aanschaf bereik ligt is het nog maar de vraag of mijn eega er mee wil rijden , want die is niet zo driest als ik dat ben en meestal wars van veranderingen..quikfit schreef:Toch jammer dat steeds meer modellen alleen leverbaar zijn met CVT en geen handbak met Hi-Low.
Ik rij overal in en op als het 2 , 3 of 4 wielen heeft : half automaat , semi automaat ,vol automaat of cvt is maakt mij niks uit...ik kom er wel mee voor of achteruit
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
Ik heb niet het idee dat ie terugregelt, maar dat je het zelf met je gaspedaal bepaalt. De CVT zet de poelies, als je stilstaat en een heuvel op wilt, in z'n laagste versnelling (grootste vertraging) heb ik het idee. Afhankelijk van de stand van het gaspedaal kom je wel of niet omhoog. Hij gaat er niet vol koppel in zeg maar, als je een beetje gas geeft. Als je een beetje gas geeft, gaat ie dus niet automatisch meer koppel leveren als dat gaspercentage te weinig is om omhoog te komen. Ik heb het idee dat het gaspedaal bij lager snelheden meer een 'koppelpedaal' is, hoe dieper je hem intrapt hoe meer koppel de versnellingsbak gaat leveren. Maar hoe die software precies in elkaar zit weet ik niet, het is in ieder geval aardig ingenieus.boswachterfan schreef:Dat begrijp ik wel, maar hij klimt er om te beginnen met vol vermogen en koppel tegenop. En dan gaat hij terug regelen, maar dan is de boel wel maximaal belast. Ze zeggen het in de film dat ze eraan twijfelen of hij dit meermaals kan gezien de hitte ontwikkeling.
Maar inderdaad als je echt stil staat en bijvoorbeeld een weggezakte kar met hout vooruit moet trekken, dan geef je eerst een beetje gas, als er dan niks gebeurt geef je wat meer gas en dan gaat de koppelomvormer behoorlijk slippen waardoor het geproduceerde koppel stijgt. De Outback met CVT mag trouwens 2000 kg trekken, dat is toch best wat.
In Zwitserland heb ik er hier en daar eens een zien staan toen ik daar ooit eens op vakantie was.Rene schreef:In de US of A zijn ze nog wel in redelijke aantallen te vinden..alleen zie zo'n auto hier eens te krijgen....justyfever schreef:En wat had je dan precies geweten?
Zo'n model willen aanschaffen is 1, het vinden er van is heel ander verhaal :P
Inderdaad...want als zo'n auto in ons aanschaf bereik ligt is het nog maar de vraag of mijn eega er mee wil rijden , want die is niet zo driest als ik dat benquikfit schreef:Toch jammer dat steeds meer modellen alleen leverbaar zijn met CVT en geen handbak met Hi-Low.
Ik rij overal in en op zolang het 2 , 4 of meer wielen heeft :of dat een half automaat , semi automaat ,vol automaat of een cvt is maakt mij niks uit...ik kom er wel mee van zijn plek af..
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: 1978 Leone vs 2015 Outback
In 1989 had ik een collega die er zo een had; een donkerbruine. Ze woonde in Big Bear. In Zuid-Californië, maar wel op 2500 meter hoogte. Als de Higway Patrol in de winter na een sneeuwstorm controleerde op sneeuwkettingen mocht ze gewoon doorrijden; ze had immers een 4x4...
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum