Toch even getwijfeld

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Zoals sommigen weten hebben wij ook met veel plezier een Subaru Forrester gehad met low gear, echter was de binnenruimte dermate storend dat we besloten om hem in te ruilen voor een Honda CRV uit 2008.
Met de Su ook de caravan getrokken nooit geen probleem, de honda ook niet, dit is trouwens wel een 5 bak automaat.
Op de terugweg van Toscane komen we bij Bad Bellingen in de problemen, tom tom stuurde ons via een andere weg naar de overnachtingscamping en deze heb ik ook gewoon genomen.
Er werd niet gewaarschuwd voor stijgingen boven de 10 % , sterker nog er werd helemaal niet gewaarschuwd.
Smalle weg, vrij stijl en werd steeds stijler, met een tunnel en haakse bochten , automaat al in de 1 staan met weinig snelheid omhoog volgas maar hij liep maar 1500 toeren, heb een paar keer gedacht hij gaat nu toch niet stil staan?
Met sturen van links naar recht omhoog gekomen door de tunnel en de haarspeld bochten, nog steeds volgas met 1000-1500 toeren in de 1.
Daarna kwam er een recht stijl stuk de sfeer in de auto was bij de kinderen en mijn vrouw al wat paniekerig toen halverwege de klim stond hij gewoon stil , volgas, motor liep stationair gelukkig was aan de motor themp niks aan te zien, tja dan maar de voet op de rem ,buiten was het 36 graden.

Achteruit en iets verder met veel steken kunnen draaien op een land weggetje, en hetzelfde stuk weeg terug naar beneden, toen heb ik nog wel gedacht zou de Forrester dit wel getrokken hebben?

Na dien op de camping op strava nagekeken , was een stuk met 12-13 % boekje erbij van de Honda daar stond in dat je niet stijler mocht dan 12 % nou dat klopt dan aardig.

Caravan is een Wilk 545 die beladen wel iets over de 1500 kg gaat , auto vol denk qwa belading ook wel 600 kg dus tja hij zat echt aan de max denk ik .

Wou het toch even delen hier normale snelwegen doet hij het net als de Forrester eerder hetzelfde welke klim ook als ik wil gaan we met 6000 toeren met 100 km/uur omhoog(snelweg dan he ) dat deet de Forrester ook , maar hier met geen aanvangsnelheid en geen toeren werd het hem te veel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door quikfit »

Met 1000 a 1500 toeren komt geen één auto boven met dat gewicht.
Oplooprem liep niet aan? Hoe ziet je automaatolie eruit?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

12%, dat is het hellingpercentage waar ze op testen, moet dan gewoon kunnen wegrijden vanuit stilstand, 3x zelfs meen ik.
In Duitsland testen ze ook op 8%, dan mag er ook meer getrokken worden.
1000-1500 toeren is niet goed volgens mij, stond hij in Drive?
Of had je hem in een bergstand staan, heeft een forester automaat ook namelijk.
Normaal moet hij in stilstand bij vol gas boven de 2000 toeren komen.
Voor een paar minuten geen probleem.
Olie kan dan wel heet worden, bij mijn legacy heb ik nooit het "automaat oil hot" zie branden.
Ook niet tijdens een lange (1,5km) eerste versnellings klim (±4000 toeren) bij het Gardameer, het was zeker 10%+ en het was 38 graden buiten.
Met de caravan erachter rijdt ik nooit in drive.
Dit was met de legacy, 125pk, ook tegen de 3500kg totaal.

Maar, beste trekkracht krijg je met de juiste benzine, dus geen E10 bijvoorbeeld.
Ook zou je even de airco uit kunnen zetten, laatste deed ik nooit, scheelt 5-10%.

P.s. , doe eens een staltest bij warme motor, in D zetten, voet goed op de rem en dan vol gas geven, niet meer als 5-10 seconden, hoeveel toeren draaid hij dan?
Mijn legacy zat dan rond de 2300 toeren.

Mijn oom heeft een '14 SJ forester, 2.0/150pk/cvt en die reed met 1600kg probleemloos op 20% omhoog.

De E-boxer mag hier 1870 kg trekken.
In Duitsland tegen meerorijs 2070kg.
Zit wel een 8% max aan.
Zo kan je voor meer auto's in Duitsland tegen meerprijs meer trekken.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Tamk alleen goede kwaliteid benzine dus of 95 of hoger zker geen E-10 , automaat is geflust vorig jaar , dus nieuw ,oplooprem was eraf.
Staltest ga ik eens doen in de klim heb ik de automaat uit voorzorg in de 1 gezet maar het is geen forrester he :-)
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door quikfit »

Twijfelaar schreef:automaat is geflust vorig jaar , dus nieuw
Maar hoe is het peil? En hoe ziet de bakolie er nu uit?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door *thomas* »

Voor de honda was dit te veel, maar waarschijnlijk voor de Forester ook. Tenzij je met Hi/Lo een betere gearing hebt dan met de automaat... Want hier was het duidelijk een kwestie van toeren kunnen maken en dat ging niet...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Thomas, de toeren die hij opgeeft is veel te laag.
Mijn legacy draaide bij gasgeven om weg te rijden bij een stoplicht gelijk boven de 2000 toeren.
Hi/lo is ook niet alles op een helling als je te langzaam moet rijden.

Kijk eens naar het niveau van de automaatbak olie.
Laat de auto eens uitlezen, iets hoeft niet stuk te zijn om problemen te veroorzaken.
Wanneer heeft hij zijn laatste grote beurt gehad? (Bougies/klepspeling)

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Grote beurt net voor de vakantie dit doen ze volgens het Honda schema maar wat ze allemaal gedaan hebben ??
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door *thomas* »

erichendri schreef:Thomas, de toeren die hij opgeeft is veel te laag.
Mijn legacy draaide bij gasgeven om weg te rijden bij een stoplicht gelijk boven de 2000 toeren.
Hi/lo is ook niet alles op een helling als je te langzaam moet rijden.

Kijk eens naar het niveau van de automaatbak olie.
Laat de auto eens uitlezen, iets hoeft niet stuk te zijn om problemen te veroorzaken.
Wanneer heeft hij zijn laatste grote beurt gehad? (Bougies/klepspeling)

Eric
Nee, maar de motor moet wel in staat zijn om die toeren te kunnen maken. Dat heeft toch met de verhouding van de bak te maken? Als ik een te zware versnelling met de fiets een heuvel op wil dan kak ik ook in ;) en uiteindelijk stop ik.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door SP-Boxer »

Motorisch mag dit geen enkel probleem zijn. De automaat gooit hier vooral roet in het eten. (ik zweer voor dit soort toepassingen bij een handbak)
Maar een Forester zal hoe dan ook beter omgaan met dit gewicht, daar ben ik van overtuigd.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Motorisch mag dit geen enkel probleem zijn. De automaat gooit hier vooral roet in het eten. (ik zweer voor dit soort toepassingen bij een handbak)
Maar een Forester zal hoe dan ook beter omgaan met dit gewicht, daar ben ik van overtuigd.
Denk dat het eerder een kwestie 'verouderde' automaat gekoppeld aan een motor met geen bergen vermogen is. Maar hoe dan ook sluit ik me hierbij aan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Legacy heeft 125 pk.
Honda 150 pk.
Het is de koppelomvormer die een bepaalde slip heeft en voor extra trekkracht zorgt.
De legacy zat bij stilstand en vol gas al op ±2200 rpm.
Vooral bij stapvoets rijden een groot voordeel.
Een hellingproef doe je lachend met een automaat.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door SP-Boxer »

Eric, pk's heb je weinig aan bij zulke lage toerentallen.
In omstandigheden zoals hierboven beschreven wil je zelf je toerental kunnen bepalen. Nu doet de automaat maar iets en slipt de bak dus enorm door.
Hellingproef is op een 125pk Forester (en jouw huidige Legacy) geen enkel probleem met de hill-holder.

Dik 20 jaar geleden, dus toen de Forester SF net uit was, demonstreerde Subaru al dat ze op hellingen van 30% vanuit stilstand zo wegreden met een stevige caravan. OK, dat zal geen 1500kg geweest zijn, want deze waren natuurlijk leeg. Dat lukte eigenlijk alle modellen, stuk voor stuk uitgevoerd met een handbak.
Hierboven gaat het over 12%, man dat moet een auto fluitend doen! Ik herinner me dat mijn vader vroeger met zijn Legacy I voor de lol stil ging staan op een 20% helling!

Nee, geef mij maar de eenvoudige en goedkope techniek van een handbak voor deze specifieke toepassing.
"I feel Legacy"
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Ben het helemaal eens met het automaat verhaal, toch had ik graag 2-3000 toeren gezien en als de auto dan op een gegeven moment stil gaat staan, tja aan alles zit een grens.
Twee jaar geleden met de forester 1,5 uur stil staan en optrekken voor de gotthard geen enkel probleem en nogmaals als de binnenruimte niet zo krap was hadden we hem nog gehad.
Zal voor volgend jaar de boel eens exstra laten nakijken , nu merk ik toch niks.
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Ik zag nog een mooie outback 3 r staan op marktplaats maar ik krijg mijn vrouw niet mee ze zegt dat hij te laag is.
Nou die trekt hem zeker.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Ik heb daar mijn twijfels over. :mrgreen:

Outback kan je nog iets hoger zetten.
Maar moet wel toegeven, de outback staat hoog meer heeft een lage bouw.
De forester SH heeft ook een hogere koets dan een forester SG.
De SJ en de outback vanaf 2010 zijn ook hoge auto's.

Eric.
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Inderdaad maar duur, toch laat het mij niet los.
Na wat verder rondkijken stuit ik op de Trebica die zal er wel geen moeite mee hebben hij is hoog en groot en niet duur in aanschaf.
Eens kijken wat de vrouw er van vind en we houden dan de Japanse kwaliteit ( tenminste daar ga ik vanuit)
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door sufos »

Hoezo te laag 8-) ?
download (1).jpeg
download (1).jpeg (10.16 KiB) 5607 keer bekeken
bb84fb250f4068034f2e4ed0f155942c.jpg
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Propje »

Daar wil je toch niet mee gezien worden met een caravan erachter?zou me dood schamen voor de caravan
Aju propje
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door quikfit »

Ik wil helemaal nergens gezien worden met een caravan. :D
Wordt een korte vakantie,je wordt sowieso meteen van de weg af getrokken door oom agent...met die uitstekende wielen.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Bakolie ziet er goed uit en ruikt niet, sta test gedaan 2200 toeren, direct en houd dit gewoon vast afwachten dus.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door quikfit »

Overbeladen of een te steile weg dus...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Raar dat hij die 2200 toeren dan niet haalde op die helling.
Toch geen vol gas gegeven daar?

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Had echt wel volgas daar , het kan natuurlijk zijn dat hij helemaal niet in de een stond ook al schakelde ik op de helling van 2 naar 1 ben al die tijd niet van het gas af geweest.
Nou ja hoe het ook zei het is gebeurt , we zitten aan de max (of er over) dus niet klagen maar vooruit, de Subaru valt af volgens mijn vrouw , niet omdat hij niet mooi is of wat dan ook maar omdat ze mij een grote draaikont vind ( daar heeft ze wel een punt , ik ben ergens gauw klaar mee en dan moet er wat anders komen dit heeft ook best wel veel geld gekost :cry: ) en we tevreden moeten zijn met wat we nu hebben
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door quikfit »

Twijfelaar schreef:maar omdat ze mij een grote draaikont vind ( daar heeft ze wel een punt , ik ben ergens gauw klaar mee en dan moet er wat anders komen dit heeft ook best wel veel geld gekost :cry: )
Dan ben je geen 'draaikont'...maar een 'Twijfelaar'. :lol:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Met de caravan rijdt ik vaak in de handmode stand van de automaat.
Rijdt veel prettiger en 1 is daadwerkelijk 1.
Winterstand met de caravan nooit gebruiken als die dat heeft.
Een subaru rijdt dan in zijn 2 weg.

Eric
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door erichendri »

Gisteravond even op caravantrekker gekeken bij de honda crv ervaringen.
Lees daar weinig negatiefs over de honda crv als caravantrekker.
Wel iets over een te korte eerste en een ander was lovend over de trekkracht op een terrassen camping.
Wel gezeur over het hoge verbruik met de caravan erachter en slechte trekkracht, maar dit waren mensen
die voor de honda een turbo diesel reden en dan moet je je aanpassen.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Toch even getwijfeld

Bericht door Twijfelaar »

Ja dat kun je niet met elkaar vergelijken , we hebben ook test gereden met de 2.2 diesel die in de crv zit wat een power maar ik durf het niet het is een euro 4 ik kom er nergens meer mee straks.
Plaats reactie