Outback vanaf 2010

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Vandaag de caravan opgehaald en ook maar eens gewogen, oeps 1400 op kenteken gewicht nu 1640.
Dat betekent dat de Honda crv hem eigenlijk niet mag trekken (1500kg) en dat doet hij prima maar verzekeringstechnisch zijn we natuurlijk niet zo geweldig bezig.
Dus een jaar de tijd om eens rond te kijken naar wat nu ?
De forester valt af die is qwa binnen ruimte te krap.
Dan de Outback, volgens mij is die ook lekker hoog volgens mijn vrouw niet( vanaf bj 2010)
Kan iemand mij de hoogte geven van stoel zitting tot de grond? Dan kan ik dat vergelijken met de Honda.
Het moet een automaat zijn en sub heeft een hoog trekgewicht.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door erichendri »

Buiten het feit dat de de honda een leuke auto is.
Wat mag hij trekken?
Heb je ook een E rijbewijs?
Wat mag de caravan wegen en heb je ook een voortent
Wat leg je nu al in de auto en wat is de gezinssamenstelling.
Zelf heb ik al 3 jaar een grote dakkoffer en dat mag totaal meen ik ongeveer 80 kg zijn volgens subaru.
Ik denk dat je beter samen even bij een 2010 --> outback kunt gaan kijken, ik denk dat hij wel wat hoger zit.
Is een ruimere auto dan de honda en mag 1800 kg trekken.
Neem aan dat je een cvt neemt.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Nou alle andwooorden staan in mijn vraag eigenlijk dus 1500 kg , ja heb e achter B c en e achter c heb ik ook, 1400 kg , nee een zakluifel, ik leg uit de caravan niks meer in de auto, 4 man waarvan twee kinderen van 14 en 16 en wij zijn niet de kleinsten zeg maar.
Dakoffer ga ik niet mee rijden, kijk dus ook naar een outback vanaf 2010, Honda is zeer ruim ik ben 1.92 en ik kan zonder mezelf te raken achter mijzelf zitten, dus als de outback nog groter is vind ik dat prima.
En ik wil een automaat of dit nou cvt is of niet , we gaan niet meer schakelen.
Nou hoop dat het duidelijk is , ik weet dat de caravan te zwaar is volgens kenteken, ik heb er 900 kilo banden onder zitten speciaal voor aanhanger, als ze mij aanhouden en gaan wegen ben ik de sjaak maar in mijn geval is de trekauto ook te licht en dat kan andere problemen geven.
Ik wil dus gewoon even weten wat de hoogte is van de bestuurdersstoel tot aan de grond, dit is bij de Honda prettig hoog , dat willen we graag zo houden , dus wie maakt me los 8-)
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Mr.Q »

Vanaf welk punt wil je de bestuurdersstoel gemeten hebben?

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Juliette »

Staat me vaag ergens van bij dat de politie een 10% marge mag aanhouden. Dus afwijking van papier ten opzichte van gewicht in praktijk. Meen het toch wel een paar keer met het programma 'stop politie' voorbij te hebben horen komen.

Bij paardentrailers is het algemeen bekend dat eigen gewicht rustig 200kg hoger is dan eigen gewicht op papier. Maar hoeveel houden daar met het doorrekenen van de rest (E, gewicht paard, trekgewicht auto, tmm) rekening mee?

Is die 1640kg hoger dan de tmm van de caravan? En zo ja hoeveel?

Persoonlijk zou ik me echt geen zorgen maken mbt het trekgewicht van je auto. Als je zorgt dat verder alle randvoorwaarden goed in orde zijn zoals banden (die heb je), kogeldruk, verlichting, reminrichting enz dan kan ik me haast niet voorstellen dat ze er een punt van zullen maken. Daarnaast is je honda geen kleine auto qua tegengewicht. Er zijn ook kleine auto's die relatief veel mogen trekken en dan loop je met een grote zware caravan wel tegen de grenzen aan van wat veilig is.
Subaru Forester 2004
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door *thomas* »

De politie kan met redelijkheid in het achterhoofd optreden, maar een verzekeringsmaatschappij doet dat niet.

Heb je zowel de Forester als de Outback al gereden/gezien? Is er een specifieke reden dat je een Outback vanaf '10 wil? Een 3 liter BP (03-08) mag rustig 2 ton trekken...

Sowieso is het belangrijk dat je beide auto's op hetzelfde moment kan zien/rijden, want pas dan kan je een goede vergelijking maken. Als je daarover eerlijk bent tegen een dealer en dat je gewoon 'op prospectie' bent zullen ze je zelden pushen om tot aankoop over te gaan of het vervelend vinden dat je (die dag) geen geld uitgeeft.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Juliette »

Nee een verzekering niet. Maar die gaan pas een weging opleggen op het moment dat ze twijfelen aan de combinatie. En dan moet je ook nog een enigzins te wegen caravan hebben compleet met alle onderdelen er nog op en aan. Ik heb een tijdje in het bank en verzekeringswereldje gewerkt en nog niet meegemaakt dat ze bij aanhanger schade om een weging vragen.

Heb jij een combinatie die op papier klopt en die er ook plausibel uit ziet (wat met zo'n grote honda zeker het geval is) dan zou ik de kans voor mezelf echt als nihil inschatten dat je gedonder krijgt met de verzekering. Tenzij getuigenverklaringen twijfel zaaien omdat je met doorgezakte achtervering rijdt of de wielen van de caravan mooie japstyle camber hebben omdat je te zwaar beladen bent. Maar ik ga er even vanuit dat dat allemaal in orde is.

Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken maar ik vind dit geen dusdanig schokkende gewichten om daarvoor een auto die je fijn vindt weg te doen.
Subaru Forester 2004
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

De vering achter is aangepast, auto staat er keurig recht bij met kogeldruk van 80 kilo.
Vind het gewoon zelf niet zo'n prettig idee dat ik zo ver over de Max ga van de Honda, het is toch kleine 300 kilo.
We hebben verder alles perfect onderhouden enz maar toch.
De vraag is nog steeds is de outback qwa hoogte net zo hoog als de Honda, ik zal de hoogte straks ff opmeten.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Juliette »

Je gaat er 140kg in trekgewicht overheen toch?

Als het voor jou een gevoelskwestie is; misschien kan je dan achterhalen wat het trekgewicht van dezelfde auto in het buitenland is. Sommige merken zijn in NL heel zuinig op goedkeuring en kenteken gezet ten opzichte van wat de wagens technisch aan kunnen.
Landrover is een heel extreem voorbeeld waar het verschil op kan lopen tot 1000kg meer trekgewicht in GB en daar met een max snelheid van 40mph tot 2000kg meer dan waar ze hier in NL voor op kenteken staan.
Ben ook ooit een 2004 impreza tegen gekomen die 1500kg mocht trekken. Als ik het me goed herinner een 1.8 non-turbo en maar een fractie lager in eigen gewicht dan mijn 2004 2.0 non-turbo forester die ook 1500 mag trekken. Dat geeft mij het gevoel dat onze papieren gewichten uit kostenbesparing voor de importeur heel erg generaliserend zijn. Maar wellicht is er hier iemand die uit kan leggen waar het ontbreken van verschil hem in zit.
Ben naar aanleiding van bovenstaand ook op zoek gegaan trekgewichten in de USA van de subaru's maar nooit kunnen vinden. Omdat ik weet dat ze van andere merken in de USA en GB veel scheutiger zijn met trekgewichten dan wij hier in NL/EU voor precies dezelfde auto's.

Begrijp me niet verkeerd; voor politie en verzekering gelden gewoon keihard de gewichten waarvoor auto's hier zijn gekeurd/toegelaten en op kenteken staan. Maar dat wil niet zeggen dat dit soort kennis jouw veel meer vertrouwen en zekerheid geven als je met een 'grensgeval' de weg op gaat.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door subfan »

Hallo Juliette,

Ik heb dezelfde Fozzie gehad als ji.
De mijne is nieuw uit Duitsland geïmporteerd door een toenmalige NL dealer en mocht volgens het Duitse en aanwezige instructieboekje 1600 trekken bij 8% max stijging van de weg.
Op het NL kenteken stond toch 1500 kg.
In D was dit bij 12% en werd nergens 8% /1600 genoemd.
Zie ook de Duitse Sub website.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door erichendri »

Je kunt in Duitsland een 8% keuringsbrief aanvragen voor sommige auto's, de forester e-boxer bv etc……
De rest in Europa test op 12%.
Mijn legacy automaat mocht 1500 kg trekken.
Mijn handgeschakelde legacy 1600 kg.
Vergeet het overgewicht, meen in NL max 5% maar andere landen doen dat niet.

Ps, als je op gaspedaal kijkt, staat er niet een 2010 outback in de buurt waar je woont.

Centimeters zeggen niet zoveel vind ik
Ik heb mijn 1ste legacy 3 cm laten verhogen, toen ik na de verhoging instapte leek dat gevoelsmatig veel meer.

Eric
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Juliette schreef:Je gaat er 140kg in trekgewicht overheen toch?
Klopt maar alles zit er nog niet in maar 300 is wat veel denk ik zal wel 200 kilo zijn.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Mr.Q »

Hier vind je wat meer afmetingen.
Echter niet van de stoelhoogtes.
http://www.cars101.com/subaru/outback/outback2010.html

Greetz, Q
Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door subfan »

Hallo Twijfelaar,

Alles te vinden op subaru.de/prospectarchiv

Hierbij is de NL website van nul en generlei waarde!!
Per bouwjaar en model.
Alleen de interieurmaten staan niet bij elk jaar maar voor de outback bijv, wel bij MJ2014, dus even zoeken.
De Forester is iets korter, maar hoger, ook inhoud (10 cm!). de kofferinhoud is iets minder en de trekwaarden iets hoger.
Toch Forester? Neem dan 2011 vanwege ketting en geen riem.
Foresters zijn vanaf 2009 ook groter dan de F en G modellen.
Hier kun je ook zien vanaf welk bouwjaar alleen nog automaat
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

In de vakantie een beslissing gemaakt, aangezien de benzine CRV nogal dorstig is en ik met het trekgewicht zit hebben we beloten om toch weer een diesel te kopen.
Subaru heeft niet zulke beste diesels, dus deze viel af.
Nu haal ik zaterdag een crv uit duitsland op van 2017 met een 1.6 biturbo dieselmotor met 160 pk en 340 nm heeft aantoonbaar 40.000 km gelopen, handgeschakeld (helaas) maar dan wel 2 ton trekgewicht op papier.
Hiermee hopen we lang te kunnen rijden , qwa trekkracht moet het goed zijn denk ik , hij is heel zuinig en euro 6 , we gaan het zien dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Raph »

subfan schreef:Alles te vinden op subaru.de/prospectarchiv
Die link werkt helaas niet meer. De link is tegenwoordig https://www.subaru.de/beratung-kauf/pro ... pektarchiv.
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Propje »

Wat een gedoe om 3 weken met een caravan tond te crossen.
Heb geen E op rijbewijs ook geen zin in.
Met de Transporter T4 en caravan kwam ik boven de 3500 ton.
Bij transporter bedrijfswagen wordt het laadvermogen erbij opgeteld.
In ons geval 1 ton. bus weegt 1800 en caravan 1050.
Formulier ingevuld laadvermogen van de bus teruggebracht naar 500 kg en klaar.
Besef goed hoe lang je nog met een sleurhut blijft rondrijden
Kids zijn 16 die willen straks echt niet meer mee.
Blijf je met z.n 2tjes in een grote caravan.
En een auto op Diesel never nooit meer verkoopbaar.
Aju propje
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door sufos »

Twijfelaar schreef:In de vakantie een beslissing gemaakt, aangezien de benzine CRV nogal dorstig is en ik met het trekgewicht zit hebben we beloten om toch weer een diesel te kopen.
Subaru heeft niet zulke beste diesels, dus deze viel af.
Nu haal ik zaterdag een crv uit duitsland op van 2017 met een 1.6 biturbo dieselmotor met 160 pk en 340 nm heeft aantoonbaar 40.000 km gelopen, handgeschakeld (helaas) maar dan wel 2 ton trekgewicht op papier.
Hiermee hopen we lang te kunnen rijden , qwa trekkracht moet het goed zijn denk ik , hij is heel zuinig en euro 6 , we gaan het zien dank voor het meedenken.
Gefeliciteerd met de aankoop. Collega van mij heeft ook de 1.6 diesel, mooie auto, dat zeker. Ooit weer verkopen voor een "redelijke" prijs wordt moeilijk maar als dat geen probleem is heb je er volgens mij een meer dan prima auto aan.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Ja het is inderdaad een gedoe Propje , maar heb hem gisteren opgehaald , wat rijd dat toch lekker.
Heb altijd diesel gereden de forrester en de eerste crv waren mijn eerste benzine auto's, heb het zeker gemist.

Snap trouwens de ophef over de diesel niet zo , zeker niet in de euro 6 uitvoering ik denk dat er heeeeel veel benzine auto's zijn die dit niet halen (crv van 2008 was ook 'maar ' euro 4)
Maar goed ik moet hem nu niet denken goed te verkopen na 2 jaar dat is een feit hoop er lang mee te doen.
wat plaatjes voor de geintereseerden,

https://myalbum.com/album/NJJF6zyXHnMc
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door quikfit »

Gefeliciteert met de aankoop! :okeee:
Ik raad je aan elke 7500km olie te verversen...de moderne diesels 'koeken allemaal van voor tot achter dicht' en dan heb ik het nog niet over het regeneren van het roetfilter en de kans dat er diesel in de olie komt.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Dank je voor de tip
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door erichendri »

Veel plezier met de crv.
Je bent op de hoogte dat 1 op de 3 Duitse import een lagere km stand heeft.

Eric
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door subfan »

Hallo Eric,

Dus: In werkelijkheid een hogere dan vermeld....
Het is maar net hoe je het leest...

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Twijfelaar
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 mei 2018 14:28

Re: Outback vanaf 2010

Bericht door Twijfelaar »

Klopt maar deze bij een dealer vandaan met orginele brief erbij, en de boekjes kloppen qwa km stand netjes met de beurten , problemen komen vaak als je bij handelaar of als iemand hem invoert dan wordt hij in nederland ff teruggedraaid , heb er zo op MP al een paar voorbij zien komen die rare afwijkingen hadden in de onderhouds historie.
Staat in Duitsland bijna de doodstraf op mocht het toch zo zijn dan kan ik dmv de brief deze dealer de nek omdraaien.
Heb hem zelf gekocht en opgehaald in Dld.
Plaats reactie