Krukaspoelie valt uit elkaar

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25

Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door Busje komt zo »

Goedemorgen allemaal,

Twee weken geleden stopte mijn airco er plots mee. Mijn garage heeft geen tijd door ziekte personeel, dus ik wilde er eigenlijk gewoon maar even mee doorrijden.
Een dag of vier geleden, dacht ik toch maar eens even op onderzoek uit te gaan. Zekering airco gecontroleerd, maar die bleek goed te zijn.
Toen onder de motorkap gekeken en daar zag ik dat de multiriem die van de krukas naar de aircopomp loopt, los lag.
Die heb ik toen gedemonteerd en toen zag ik dat hij meerdere deels verdwenen "v-tjes" had.
Ik dacht: "mooi, dat is relatief makkelijk en goedkoop op te lossen". Ik heb dus een nieuwe mutiriem gekocht (€11,95) en deze erop gelegd.
Bij het starten, vloog hij er echter meteen vanaf. Omdat ik geen monteur ben, twijfelde ik of ik hem misschien te los of te vast had gelegd.
Ik heb hem er nogmaals opgelegd en nu strakker, maar het probleem was hetzelfde. Toen heb ik hem er nogmaals opgelegd, maar nu losser. Geen verschil.

Tijdens het erop leggen, kreeg ik het idee dat de riem niet helemaal recht over de poelies en de spanrol liep, maar ik zag niet goed waar het probleem zag, totdat ik vanuit een andere hoek keek en zag dat de krukaspoelie niet in lijn lag met de rest van de poelies..... Na nog wat verder onderzoeken, kon ik de ring met de groeven zo van de basis van de krukaspoelie af schuiven. Die zit (zo hoorde ik later telefonisch van mijn garage) vastgevulcaniseerd aan de basis van de poelie.
Volgens mij heb ik geluk gehad, want de multiriem die vanaf de krukaspoelie, de waterpomp (volgens mij) en de dynamo bedient, lag natuurlijk ook niet helemaal in lijn en had er dus ook zo vanaf kunnen lopen.

Maar goed, nu moet er dus een nieuwe krukaspoelie op. Ik heb al een vervangende gevonden op internet en de prijzen vallen mee ( van ca. 53 tot ongeveer 100 euro afhankelijk van het merk).

Hebben jullie misschien nog tips voor de vervanging? Kan ik dit ongestraft zelf doen of is er grote kans dat ik wat anders sloop of de distributie verstoor?
Ik ben dus geen monteur, maar wel handig en heb een redelijk grote gereedschap collectie ;-)

Alvast bedankt voor het medenken!

Groeten Remo
( Outback automaat uit 2005)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door *thomas* »

Dat rubber dient om de trillingen te dempen. Wordt al jaren toegepast op wagens en al evenveel jaren falen die poelies na verloop van tijd (da's normaal, rubber heeft niet het eeuwige leven). Wat er bij jou gebeurd is, is dus 'normaal' en niets om je zorgen over te maken.

Nieuwe poelie kopen en plaatsen, maar is er niet. Weet zo 1-2-3 niet of die poelie hard vastzit 'over' de krukas of niet, dat zal je wel merken. Op youtube staan wel wat how to's. Zoek eens op 'how to remove crankshaf pulley subaru engines'.

Succes!
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door Mrdjc »

even goed de spie inspecteren, dat hij geen gat geslagen heeft in het groefje op de kruk-as, maar verwacht dat daar niets mis mee is aangezien het buitenste gedeelte van het binnenste af is gekomen.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door subfan »

Even verder gedacht:
Loopt de airco en al zijn attributen nog wel, maw: zit er geen wiel / pomp vast?
Bij mijn oude fozzie is de riem gebroken door een vastgeslagen pomp..... heeft ie wellicht bij jouw de poelie los getrokken?

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door Busje komt zo »

Ik heb vanmiddag een tweedehands poelie (€ 75) gemonteerd. Tuyp in Westbeemster had er nog een liggen. Anders had ik moeten wachten op de bestelling van een nieuwe (€ 222) die ik op zijn vroegst woensdag zou binnen krijgen en dan volgend weekend zou kunnen monteren.
Verwijderen gaat door de centrebout los te draaien, maar daar heb je eigenlijk speciaal gereedschap voor nodig, omdat anders de krukas meedraait. Tuyp gaf me het advies om er een ratel op te zetten, de steel te verlengen en klem te zetten tegen de grond onder de auto en dan het contact een fractie van een seconde om te draaien. De poelie slaat zichzelf dan los. Deze tip had ik hier op het forum overigens ook al gelezen. Mijn motor sloeg echter aan....Meteen weer uitgezet en gelukkig geen schade (of nog niet ontdekt .......)
Vervolgens de nieuwe gemonteerd en zo vast als mogelijk gedraaid. Dat gaat ook niet makkelijk, want de krukas wil weer meedraaien.
Ik heb de oude multiriem van de aircopomp gebruikt om de poelie zoveel als mogelijk tegen te houden tijdens het vastdraaien.

Vervolgens de twee multiriemen er weer op en starten. En.... hij loopt. Riemen lopen mooi. spanrol loopt soepel en airco wordt weer ijskoud ;-))

Spietje was overigens onbeschadigd. Oude poelie schoof er zonder moeite af, toen de bout eruit was en de nieuwe schoof er ook net zo makkelijk weer op.

Bedankt voor het meedenken!!

Groeten Remo
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door JSE »

Vast en/of los maken kan ook door de auto in de versnelling op de handrem te zetten. Het is wel zaak dat je hem op het juiste moment aandraait, aangezien er vanalles kapot kan gaan als hij los loopt.
Ik zou het juiste moment er even bij moeten zoeken, maar uit mijn hoofd is dat 135Nm.
Gebruikersavatar
Busje komt zo
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 sep 2018 09:25

Re: Krukaspoelie valt uit elkaar

Bericht door Busje komt zo »

Ik had mijn momentsleutel eerst op 126 Nm staan en daarop klikte hij. Omdat ik twijfelde of dat voldoende was, heb ik hem ingesteld op 140 Nm, maar zover kwam ik niet.
Plaats reactie