EJ201

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
GijsCo
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2021 20:36

EJ201

Bericht door GijsCo »

Goededag,

Ik heb het hele internet afgespuurd, maar kon mijn antwoord niet duidelijk vinden.

Ik heb pas geleden een Subaru Legacy LX aangeschaft uit 1999, met 67000km op de teller. Nu was als eerst de vraag wat voor motor hier in zou zitten op wiki kom ik terecht op een EJ20E, maar als ik naar het type plaatje onder de motorkap kijk zie ik EJ201NWAVA, bij deze de vraag of het nu een EJ201 motor is of zou ik dat ergens anders nog aan kunnen zien?

En op internet hoor ik vaak voorbij komen dat de EJ20 stock blokken 300whp aan kunnen, maar is dat voor elk type EJ20 blok, of zijn er aanpassing gedaan bij elke type EJ20 blok, zoals andere pistions, rods, manifold etc... Dus stel voor mijn blok zou een EJ201 zijn of het dat ook 300whp aan kan met stock internals.

Ben erg benieuwd, of ik miss beter af ben om een geturbod gebruikt blok te kopen of dat ik op mijn bestaand blok een turbo in kan bouwen.

Met vriendelijke groet,
Gijs van der Meij
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: EJ201

Bericht door sufos »

Als je kijkt naar het vermogen wat op het kenteken staat zou dat ook meer duidelijkheid moeten geven.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: EJ201

Bericht door Raph »

Kun je er aan de hand van een VIN-lookup* niet achter komen?
Mogelijk kom je via de link http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... %20Manual/ verder...

*: verschillende bronnen die je kunt gebruiken:
https://partsouq.com/search/vin
http://www.vindecoder.pl/
https://www.vindecoderz.com/EN/
GijsCo
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2021 20:36

Re: EJ201

Bericht door GijsCo »

Goededag,

Het vermogen op het kenteken is 125pk.

Zover ik heb kunnen uitzoeken geven het blok Ej20E en EJ201 allebij 125pk, daarom bij deze de verwarring.
GijsCo
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2021 20:36

Re: EJ201

Bericht door GijsCo »

Raph schreef:Kun je er aan de hand van een VIN-lookup* niet achter komen?
Mogelijk kom je via de link http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... %20Manual/ verder...

*: verschillende bronnen die je kunt gebruiken:
https://partsouq.com/search/vin
http://www.vindecoder.pl/
https://www.vindecoderz.com/EN/

Super, heb alvast welk type motor het is uitgesloten. EJ201, nu alleen de vraag hoeveel kan zon blok met stock internals aan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ201

Bericht door SP-Boxer »

Een EJ20 af fabriek voorzien van turbo is niet te vergelijken met jouw motor. Afgezien van het lege shortblock is er weinig hetzelfde.

Een turbo op jouw motor zetten moet je echt alleen maar doen als je het leuk vindt om te pionieren. Ook dan geen wonderen verwachten, want de compressieverhouding van jouw blok is veel te hoog om meer dan wat low pressure te draaien.

300whp is ook een fabeltje, een stock turbomotor draait soms op 200 al stuk.
"I feel Legacy"
GijsCo
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 aug 2021 20:36

Re: EJ201

Bericht door GijsCo »

SP-Boxer schreef:Een EJ20 af fabriek voorzien van turbo is niet te vergelijken met jouw motor. Afgezien van het lege shortblock is er weinig hetzelfde.

Een turbo op jouw motor zetten moet je echt alleen maar doen als je het leuk vindt om te pionieren. Ook dan geen wonderen verwachten, want de compressieverhouding van jouw blok is veel te hoog om meer dan wat low pressure te draaien.

300whp is ook een fabeltje, een stock turbomotor draait soms op 200 al stuk.

Ja juist zoiets dacht ik al. Vond het alleen moeilijk uit te sluiten met de informatie die ik zo kon vinden op het internet. Heel erg bedankt voor u antwoord! Wordt dan denk toch maar nog een beetje extra sleutelen :p Denkt u dat het het waard is om het blok uit een te halen en de compressie verhouding te verlagen (sinds dit blok nog weinig km heeft), of is het verstandiger om een ander gebruikt blok ergens op te zoeken.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ201

Bericht door SP-Boxer »

Ander blok!
Van dit blok kan zo weinig gebruiken dat de lage kilometerstand nul meerwaarde heeft voor wat betreft de motor.
Het is fijner om te weten dat de rest van de auto zo weinig gelopen heeft.

Overdenk de plannen wel meerdere keren!
Alles moet worden aangepast, kabelboom, versnellingsbak en mogelijk het achterdifferentieel.
De ophanging is eigenlijk te comfortabel voor veel vermogen en de remmen (met name van een LX!) zijn onder bemeten.

Het kan allemaal en Subaru is net Lego, maar wees bereidt om er geld en tijd in te steken anders stranden dit soort projecten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ201

Bericht door erichendri »

En een forester turbo draait met zijn 170pk een standaard dual range bak in no time stuk.
Dat is mij in Maarn mede gedeeld uit betrouwbare bron.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: EJ201

Bericht door *thomas* »

Voor dit project zijn er twee opties die qua kosten relatief efficiënt kunnen zijn:
- je haalt uit de UK een goedkope turbo legacy 3 en je zet alles over (ecu, slot, tellers...)
- je zoekt in NL een goedkope forester S-turbo, maar dan zal je heel wat meer werk hebben met ecu etc.
kevinarnold
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 mei 2019 12:09

Re: EJ201

Bericht door kevinarnold »

Kan iemand mij vertellen hoe het ook alweer zit met het "kleppen stellen verhaal"?
Ik kan de bomen door het bos niet meer zien namelijk.
Ben nu al een tijdje aan het speuren voor een Forester of eventueel een Legacy/Outback van zo rond '06/'08, non-turbo, benzine.
Mij is niet duidelijk bij welke blokken de kleppen gesteld moeten worden, geldt dat voor een bepaalde periode of juist alle Subaru blokken, of alleen gas of heeft het met het vermogen te maken? <--- ik ben niet bijzonder technisch aangelegd ;)

Dank alvast.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: EJ201

Bericht door hummie »

Bij een standaard non-turbo EJ201 moeten de kleppen gesteld worden, elke 100.000 km. (Met lpg misschien vaker??)
Bij mijne recentelijk gedaan, en het stelt niet zoveel voor (als bij de turbo en latere modellen), al is het natuurlijk wel net wat onhandiger als bovenliggende kleppendeksel. Motor hoeft niet gekanteld te worden.

Wel wordt op dit forum altijd aangeraden :okeee: om niet alleen de kleppendekselpakking te vervangen, maar zeker ook de bougiegat-rubbers niet te vergeten.
En ik kan je bevestigen dat dit een prima advies is :okeee: Mijne waren veel te hard geworden.
En als je een pakkingset met ringen besteld (en revetten)... je hebt er TWEE nodig (links en rechts) :mrgreen:

Productnaam Prijs per stuk Aantal Totale prijs in
Pakkingsset, klepdeksel
Artikelnummer: : ************* € 21.90 2 € 43.80 (ex. verz. kost.)
Afbeelding bron: autodoc
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ201

Bericht door erichendri »

Alle non turbo's hebben geen zelfstellende kleppen.
De 2.0 met 125 pk, met 135 pk en de 2.5 kan de motor blijven zitten.
Bij de 2.0r moet de motor eruit.

Eric
Plaats reactie