EJ201
EJ201
Goededag,
Ik heb het hele internet afgespuurd, maar kon mijn antwoord niet duidelijk vinden.
Ik heb pas geleden een Subaru Legacy LX aangeschaft uit 1999, met 67000km op de teller. Nu was als eerst de vraag wat voor motor hier in zou zitten op wiki kom ik terecht op een EJ20E, maar als ik naar het type plaatje onder de motorkap kijk zie ik EJ201NWAVA, bij deze de vraag of het nu een EJ201 motor is of zou ik dat ergens anders nog aan kunnen zien?
En op internet hoor ik vaak voorbij komen dat de EJ20 stock blokken 300whp aan kunnen, maar is dat voor elk type EJ20 blok, of zijn er aanpassing gedaan bij elke type EJ20 blok, zoals andere pistions, rods, manifold etc... Dus stel voor mijn blok zou een EJ201 zijn of het dat ook 300whp aan kan met stock internals.
Ben erg benieuwd, of ik miss beter af ben om een geturbod gebruikt blok te kopen of dat ik op mijn bestaand blok een turbo in kan bouwen.
Met vriendelijke groet,
Gijs van der Meij
Ik heb het hele internet afgespuurd, maar kon mijn antwoord niet duidelijk vinden.
Ik heb pas geleden een Subaru Legacy LX aangeschaft uit 1999, met 67000km op de teller. Nu was als eerst de vraag wat voor motor hier in zou zitten op wiki kom ik terecht op een EJ20E, maar als ik naar het type plaatje onder de motorkap kijk zie ik EJ201NWAVA, bij deze de vraag of het nu een EJ201 motor is of zou ik dat ergens anders nog aan kunnen zien?
En op internet hoor ik vaak voorbij komen dat de EJ20 stock blokken 300whp aan kunnen, maar is dat voor elk type EJ20 blok, of zijn er aanpassing gedaan bij elke type EJ20 blok, zoals andere pistions, rods, manifold etc... Dus stel voor mijn blok zou een EJ201 zijn of het dat ook 300whp aan kan met stock internals.
Ben erg benieuwd, of ik miss beter af ben om een geturbod gebruikt blok te kopen of dat ik op mijn bestaand blok een turbo in kan bouwen.
Met vriendelijke groet,
Gijs van der Meij
Re: EJ201
Kun je er aan de hand van een VIN-lookup* niet achter komen?
Mogelijk kom je via de link http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... %20Manual/ verder...
*: verschillende bronnen die je kunt gebruiken:
https://partsouq.com/search/vin
http://www.vindecoder.pl/
https://www.vindecoderz.com/EN/
Mogelijk kom je via de link http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... %20Manual/ verder...
*: verschillende bronnen die je kunt gebruiken:
https://partsouq.com/search/vin
http://www.vindecoder.pl/
https://www.vindecoderz.com/EN/
AWD = All We'll Drive
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Auto: MY2007 Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R
Tip: Uitleg over hoe afbeeldingen te plaatsen op dit forum
Re: EJ201
Raph schreef:Kun je er aan de hand van een VIN-lookup* niet achter komen?
Mogelijk kom je via de link http://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/Le ... %20Manual/ verder...
*: verschillende bronnen die je kunt gebruiken:
https://partsouq.com/search/vin
http://www.vindecoder.pl/
https://www.vindecoderz.com/EN/
Super, heb alvast welk type motor het is uitgesloten. EJ201, nu alleen de vraag hoeveel kan zon blok met stock internals aan.
Re: EJ201
Een EJ20 af fabriek voorzien van turbo is niet te vergelijken met jouw motor. Afgezien van het lege shortblock is er weinig hetzelfde.
Een turbo op jouw motor zetten moet je echt alleen maar doen als je het leuk vindt om te pionieren. Ook dan geen wonderen verwachten, want de compressieverhouding van jouw blok is veel te hoog om meer dan wat low pressure te draaien.
300whp is ook een fabeltje, een stock turbomotor draait soms op 200 al stuk.
Een turbo op jouw motor zetten moet je echt alleen maar doen als je het leuk vindt om te pionieren. Ook dan geen wonderen verwachten, want de compressieverhouding van jouw blok is veel te hoog om meer dan wat low pressure te draaien.
300whp is ook een fabeltje, een stock turbomotor draait soms op 200 al stuk.
"I feel Legacy"
Re: EJ201
SP-Boxer schreef:Een EJ20 af fabriek voorzien van turbo is niet te vergelijken met jouw motor. Afgezien van het lege shortblock is er weinig hetzelfde.
Een turbo op jouw motor zetten moet je echt alleen maar doen als je het leuk vindt om te pionieren. Ook dan geen wonderen verwachten, want de compressieverhouding van jouw blok is veel te hoog om meer dan wat low pressure te draaien.
300whp is ook een fabeltje, een stock turbomotor draait soms op 200 al stuk.
Ja juist zoiets dacht ik al. Vond het alleen moeilijk uit te sluiten met de informatie die ik zo kon vinden op het internet. Heel erg bedankt voor u antwoord! Wordt dan denk toch maar nog een beetje extra sleutelen :p Denkt u dat het het waard is om het blok uit een te halen en de compressie verhouding te verlagen (sinds dit blok nog weinig km heeft), of is het verstandiger om een ander gebruikt blok ergens op te zoeken.
Re: EJ201
Ander blok!
Van dit blok kan zo weinig gebruiken dat de lage kilometerstand nul meerwaarde heeft voor wat betreft de motor.
Het is fijner om te weten dat de rest van de auto zo weinig gelopen heeft.
Overdenk de plannen wel meerdere keren!
Alles moet worden aangepast, kabelboom, versnellingsbak en mogelijk het achterdifferentieel.
De ophanging is eigenlijk te comfortabel voor veel vermogen en de remmen (met name van een LX!) zijn onder bemeten.
Het kan allemaal en Subaru is net Lego, maar wees bereidt om er geld en tijd in te steken anders stranden dit soort projecten.
Van dit blok kan zo weinig gebruiken dat de lage kilometerstand nul meerwaarde heeft voor wat betreft de motor.
Het is fijner om te weten dat de rest van de auto zo weinig gelopen heeft.
Overdenk de plannen wel meerdere keren!
Alles moet worden aangepast, kabelboom, versnellingsbak en mogelijk het achterdifferentieel.
De ophanging is eigenlijk te comfortabel voor veel vermogen en de remmen (met name van een LX!) zijn onder bemeten.
Het kan allemaal en Subaru is net Lego, maar wees bereidt om er geld en tijd in te steken anders stranden dit soort projecten.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: EJ201
En een forester turbo draait met zijn 170pk een standaard dual range bak in no time stuk.
Dat is mij in Maarn mede gedeeld uit betrouwbare bron.
Eric
Dat is mij in Maarn mede gedeeld uit betrouwbare bron.
Eric
Re: EJ201
Voor dit project zijn er twee opties die qua kosten relatief efficiënt kunnen zijn:
- je haalt uit de UK een goedkope turbo legacy 3 en je zet alles over (ecu, slot, tellers...)
- je zoekt in NL een goedkope forester S-turbo, maar dan zal je heel wat meer werk hebben met ecu etc.
- je haalt uit de UK een goedkope turbo legacy 3 en je zet alles over (ecu, slot, tellers...)
- je zoekt in NL een goedkope forester S-turbo, maar dan zal je heel wat meer werk hebben met ecu etc.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06 mei 2019 12:09
Re: EJ201
Kan iemand mij vertellen hoe het ook alweer zit met het "kleppen stellen verhaal"?
Ik kan de bomen door het bos niet meer zien namelijk.
Ben nu al een tijdje aan het speuren voor een Forester of eventueel een Legacy/Outback van zo rond '06/'08, non-turbo, benzine.
Mij is niet duidelijk bij welke blokken de kleppen gesteld moeten worden, geldt dat voor een bepaalde periode of juist alle Subaru blokken, of alleen gas of heeft het met het vermogen te maken? <--- ik ben niet bijzonder technisch aangelegd
Dank alvast.
Ik kan de bomen door het bos niet meer zien namelijk.
Ben nu al een tijdje aan het speuren voor een Forester of eventueel een Legacy/Outback van zo rond '06/'08, non-turbo, benzine.
Mij is niet duidelijk bij welke blokken de kleppen gesteld moeten worden, geldt dat voor een bepaalde periode of juist alle Subaru blokken, of alleen gas of heeft het met het vermogen te maken? <--- ik ben niet bijzonder technisch aangelegd
Dank alvast.
Re: EJ201
Bij een standaard non-turbo EJ201 moeten de kleppen gesteld worden, elke 100.000 km. (Met lpg misschien vaker??)
Bij mijne recentelijk gedaan, en het stelt niet zoveel voor (als bij de turbo en latere modellen), al is het natuurlijk wel net wat onhandiger als bovenliggende kleppendeksel. Motor hoeft niet gekanteld te worden.
Wel wordt op dit forum altijd aangeraden om niet alleen de kleppendekselpakking te vervangen, maar zeker ook de bougiegat-rubbers niet te vergeten.
En ik kan je bevestigen dat dit een prima advies is Mijne waren veel te hard geworden.
En als je een pakkingset met ringen besteld (en revetten)... je hebt er TWEE nodig (links en rechts)
Productnaam Prijs per stuk Aantal Totale prijs in
Pakkingsset, klepdeksel
Artikelnummer: : ************* € 21.90 2 € 43.80 (ex. verz. kost.)
bron: autodoc
Bij mijne recentelijk gedaan, en het stelt niet zoveel voor (als bij de turbo en latere modellen), al is het natuurlijk wel net wat onhandiger als bovenliggende kleppendeksel. Motor hoeft niet gekanteld te worden.
Wel wordt op dit forum altijd aangeraden om niet alleen de kleppendekselpakking te vervangen, maar zeker ook de bougiegat-rubbers niet te vergeten.
En ik kan je bevestigen dat dit een prima advies is Mijne waren veel te hard geworden.
En als je een pakkingset met ringen besteld (en revetten)... je hebt er TWEE nodig (links en rechts)
Productnaam Prijs per stuk Aantal Totale prijs in
Pakkingsset, klepdeksel
Artikelnummer: : ************* € 21.90 2 € 43.80 (ex. verz. kost.)
bron: autodoc
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: EJ201
Alle non turbo's hebben geen zelfstellende kleppen.
De 2.0 met 125 pk, met 135 pk en de 2.5 kan de motor blijven zitten.
Bij de 2.0r moet de motor eruit.
Eric
De 2.0 met 125 pk, met 135 pk en de 2.5 kan de motor blijven zitten.
Bij de 2.0r moet de motor eruit.
Eric