Vraagje CO

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Vraagje CO

Bericht door hummie »

SF1 2.0L eerste generatie.
Onderhoudt bijgehouden. Recent grote beurt. Niet lang geleden distributieriem vervangen. Kleppen gesteld en alle klepdekselpakkingen vervangen incl de bougierubbers, en daarna gewoon prima uitstootmetingen.
Verder geen noemenswaardige zaken, auto loopt als een naaimachientje, brandstofverbuik prima en verbruikt verder geen vloeistoffen.

APK verloopt elk jaar lekker. Ook de uitstoot is prima te noemen en komt er ook elk jaar doorheen.
Maar elke keer is toch bij de eerste meting(en) de CO net op het randje. Na een rondje rijden goed boven de 3000 toeren rijden is het altijd meteen goed.

Dus toch vraag ik me af..
Hoe kan dit? Waar kan dit aan liggen?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Vraagje CO

Bericht door SP-Boxer »

Begint de meting dan altijd koud? Of zit er dan ook al een rit op?

Normaliter zou je zeggen dat dit door de katalysator komt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraagje CO

Bericht door hummie »

Er zit dan meestal een ritje op van 10 minuutjes. Motor wel warm, maar vermoedelijk niet optimaal door en door.

Als de cat niet goed meer is kan de gehele meting toch niet zo goed uitpakken? Moet dat dan niet meer foute waardes geven? Want de gehele meting is bijna perfect (volgens inmiddels een rij apkI en apkII keurmeesters), op die soms net wat hoge co na die uiteindelijk ook gewoon goed is.

Ik vind het op zich ook geen probleem omdat hij er toch altijd doorheen kwam. Maar het irriteert me :D Moet gewoon goed zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vraagje CO

Bericht door erichendri »

Hoi Hummie.
Leuk om te lezen dat je er nog bent.
Ja, de CO is bij subaru inderdaad wat lastig.
Ik spreek altijd af dat ik erop wacht en Rudy meteen begint.
Auto is dan goed warm na 80 km rijden, enkele keer nog paar keer gas geven maar daarna prima. (LPG)
Maar op benzine zal het niet anders zijn.
Leer er mee leven als je geen foutcodes hebt.
Komt denk ik door de langere uitlaatpijp tot de kat.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraagje CO

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Leer er mee leven als je geen foutcodes hebt.
Hahaha. Ja ik kan er prima mee leven. Maar het is wel elke keer wat spannend bij de APK :mrgreen:

Jij rijdt 80 km vooraf. Ik heb al vaker even een rondje rally gereden tussen twee metingen door, waarna het de tweede wel goed was. Uiteindelijk komt hij er altijd door. Misschien omdat ze dit dan bij de APK ook wel weten, wie weet.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Vraagje CO

Bericht door hummie »

erichendri schreef:Leuk om te lezen dat je er nog bent.
[gratisreclame]
Subaru
Forester
Dat gaat lang mee dus veranderd niet zo snel :mrgreen:
[/gratisreclame]
Plaats reactie