Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Veren, schokdempers, remmen en besturing
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door sufos »

De prijs van een band varieert nogal sterk in prijs, de Michelin is hier nu onder de €100

https://www.topbanden.com/goedkope-band ... lie=161232
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 418
Lid geworden op: 01 jun 2010 11:45

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Mr.Q »

Outback 2.5i CVT Exclusive 2010 G3 (+40mm) met leerpakketje
Sold: Legacy 2.0R Exec 07 G3
Moto Martin Rules!; Martin Kawasaki GPz750; Martin Kawa Z750; Kawa GPz750
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Update: Inmiddels heb ik ruim 2000 kilometer afgelegd met de nieuwe banden in maat 215/55R17. Ten opzichte van de vorige banden, maat 215/45R17, heb ik nog geen nadeel ontdekt. De nieuwe banden zijn vertrouwenwekkend koersvast en stabiel, ook bij hogere snelheden, bij scherpe bochten en onder natte omstandigheden. Een belangrijk voordeel is het toegenomen rijcomfort: met de vorige banden merkte je duidelijk als je over dwarsrichels en oneffenheden reed; met de nieuwe merk je het nog maar amper.
Het gemiddelde brandstofverbruik is inmiddels gezakt van 10,51 l/100km naar 10,27 l/100km (heb in totaal 8500 km met de auto gereden). Dat ligt volgens mij mede aan de betere beheersing van de rechtervoet en de langere afstanden; bij veel korte afstanden stijgt het verbruik razendsnel met een grote motor, zo is inmiddels de ervaring. Bij de laatste tankbeurt bleek het verbruik zelfs maar 9,19 l/100km; da's een stuk beter dan de officiële opgave.
Het is nog te vroeg om iets te kunnen zeggen over slijtage. Na de zomervakantie, als het rondje Oostzee er op zit, is daar vast wat meer over te vertellen.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Verslag van een zoektocht naar nieuwe banden

Bericht door Raph »

Inmiddels zijn we alweer 3,5 maanden verder. Net een vakantierit achter de rug: met een volgeladen auto (4 volwassenen, een volledige kampeeruitrusting en - helaas - een dakkoffer) zijn we bijna 4 weken via de Baltische staten naar Scandinavië geweest. Aanrader! Ik denk dat ik inmiddels begrijp waarom Quickfit in Noorwegen woont... ;)

Over de banden zelf en over het formaat 215/55R17 heb ik geen klachten. Integendeel! Onder alle omstandigheden deden ze prima hun werk. De maat paste net, maar ik heb tot dusverre nergens een spoor van aanlopen of iets dergelijks aangetroffen. De auto is een feest om te rijden, met name op bochtige en onverharde wegen en (vooral) bergop. Bergop de I-drive van de automaat in standje S# en gewoon gáán. Erg verslavend! En een aanzienlijk verschil met de Mazda Tribute 2.0, m'n vorige auto. Die kon op het onverharde ook aardig uit de voeten, maar bergop had-ie echt geen puf. Ook tijdens heftige regenbuien deden de banden onverstoorbaar hun werk; geen spoor van aquaplaning kunnen ontdekken. Onder die omstandigheden heb ik uiteraard wel wat langzamer gereden, want de ruitenwissers konden het af en toe echt niet bijbenen.

In totaal hebben we ruim 7900km afgelegd. Het gemiddelde over de hele vakantie was 9,53 l/100 km, ofwel 1 op 10,5. Dat lijkt me een heel nette verbruikswaarde voor een Soeb-met-H6. Volgens mij hebben de banden positieve invloed gehad op het gerealiseerde verbruik.

Tot slot heb ik vandaag de profieldiepte van de banden opgemeten. Die blijkt na 11.400 km tussen 6,9 en 7,1 mm te zijn. Ten opzichte van de reserveband is het verschil 1 tot 1,2 mm.
Plaats reactie