adv. nieuwe schokbrekers / veren

Veren, schokdempers, remmen en besturing
ReinO
Berichten: 585
Lid geworden op: 18 aug 2018 05:47

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door ReinO »

mijn forester mag tot 1500kg en dat gaat net aan tot 90 km.u. daarboven gaat ook prima maar je voelt de beperking,
ok de achterveren kunnen beter. maar toch. de remmen en het onderstel zijn daar op berekend blijkbaar.
De Moerasruiter.
MY 2000 Forester
Mountainbiken
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:Is denk ik vaak ook gebaseerd op platte aanhangers met zand.
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.

Eric
Ik heb er een keertje 3000 kilo achter gehad...een pak hout van 5 meter van mijn werk naar huis.
Een kilometertje of 3 op een lege weg...ik was blij dat ik thuis was,sneller dan 50 en de kont begon te zwiepen. :shock:
Dat pak was zo lang dat ie de achterkant optilde,duidelijk niet ideaal beladen(was niet mogelijk).
Kogeldruk schat ik op -40. :o

Gr.Quikfit :mrgreen:

P.S. ik ben een hotelman. :lol:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
aze2000 schreef:mijn xt mag 75 kogel druk en 1950kg trek gewicht hebben .. met automaat..
je ziet idd bij subaru verschillene trekgewichten met een automaat,, best vreemd maar hier voor had ik honda,, en mijn diesel handbak was 1500kg en het model met automaat 1200kg :roll: ,, die zelfde automaar in een crv wel 1500kg... snap jij het ??
blijft apart die dat soms tot stand komt
Er spelen meerdere zaken mee en het is inderdaad lang niet logisch hoe trekgewicht tot stand komt...de fabrikant van de auto bepaalt op een gegeven moment wat het maximum toelaatbare trekgewicht gaat worden. Dat doet hij niet alleen op basis van de trekkracht van de motor, maar ook aan de hand van sterkteberekeningen en testen van de componenten en de capaciteit van het koelsysteem.Het vaststellen van het trekgewicht van een auto wordt bij sommige autofabrikanten uitsluitend gedaan door middel van een hellingtrekproef. Hierbij staat het trekken van een aanhanger meestal niet hoog in het prioriteitenlijstje van de autofabrikant. De eis is dat een volledig tot het maximum geladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12 procent vijf maal binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende houdkracht van de handrem, voldoende vermogen om in beweging te komen en zonder de koppeling te vernielen.
Wat ook meespeelt is het gewicht van het trekkend voertuig,het vermogen en de remmen...Er bestaat dus geen vaste formule voor. ;)

Bron: https://www.acsifreelife.nl/caravans/te ... t-bepaald/

https://www.amt.nl/ondernemen/artikel/1 ... -cookies=1

Gr.Quikfit :mrgreen:

Blijft idd soms niet te snappen in het geheel,,,, maar de vraag is wil ik er 1950 achter hebben hahah nou liever niet ,,, en soms zie je wel eens van die trut eco motoren van 1.5 met een mega turbo er op die idd wel 15 of 1800kg mogen trekken ,,, de vraag is natuurlijk hoelang blijft het heel.

Maar dat is natuurlijk alleen dikke pech voor die gene die daar mee rijdt als het stuk gaat.
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:
erichendri schreef:Is denk ik vaak ook gebaseerd op platte aanhangers met zand.
Ik dacht dat jij er ook een caravan achter hing.
Hang je er wel iets zwaars achter rijdt met beleid.
Vaak valt het wel mee.

Eric
Ik heb er een keertje 3000 kilo achter gehad...een pak hout van 5 meter van mijn werk naar huis.
Een kilometertje of 3 op een lege weg...ik was blij dat ik thuis was,sneller dan 50 en de kont begon te zwiepen. :shock:
Dat pak was zo lang dat ie de achterkant optilde,duidelijk niet ideaal beladen(was niet mogelijk).
Kogeldruk schat ik op -40. :o

Gr.Quikfit :mrgreen:

P.S. ik ben een hotelman. :lol:

hahah juistttt,,, stuurt wel lekker licht ,,,, en al je aandrijf lagers in bonken :lol: :lol: :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Waar komt die 1950kg vandaan?
Dat mag een XT van die generatie nooit hebben. Of is dat de specificatie van de trekhaak?
op papier staat dat,,,,, laat dat nooit afhangen wat er op je trekhaak staat,,, is ook nvt ,,, de papieren stellen alles veilig binnen je verzekering,,, daarom zeg ik vaak mensen ga niet meer trekken dan je auto mag,,, daar boven ben je simpelweg niet verzekerd,, als we wat gebeurt .

net zoals die veel te zwaar beladen caravans,,, zo i zo knap waarom je zo veel mee zou willen nemen maar dat is en ander verhaal :lol: :lol: :lol:
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door SP-Boxer »

Kennelijk heb ik een gat in mijn Subaru kennis.
In mijn herinnering ging de 2.5XT tot 1800kg, de 2,0XT tot 1600kg en pas bij de introductie van de Forester SH werd het trekgewicht 2000kg. Ik zal me weer eens verdiepen in de specs uit die tijd.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Kennelijk heb ik een gat in mijn Subaru kennis.
In mijn herinnering ging de 2.5XT tot 1800kg, de 2,0XT tot 1600kg en pas bij de introductie van de Forester SH werd het trekgewicht 2000kg. Ik zal me weer eens verdiepen in de specs uit die tijd.

O.1Aanhangwagen geremd 1950 kg

dit staat er op mn kenteken..

in mijn idee moet er geen verschil zitten tussen een 2.5 of een 2.0 alleen bij een 2.0 non Turbo die mogen niet zo veel trekken..
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door erichendri »

S-turbo 1800.
2.5xt 2000 kg.
Zo is het volgens mij.

Eric
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:S-turbo 1800.
2.5xt 2000 kg.
Zo is het volgens mij.

Eric
volgens mijn onderzoek,, het volgende

Handbak S-turbo 177pk = 1800kg
Autom s-turbo 177pk = 1500kg

Handbak forester xt 177pk = 1800kg
Automaat forester xt 177pk = 1950kg
Automaat forester xt 2.5 210pk = 2000kg

Handbak forester x 158pk = 1500kg
Automaat forester x 158pk = 1500kg
Automaat forester x 125pk = 1500kg

ik denk dat het dit is... nieuwste modellen en diesel even niet meegenomen in de lijst..
Groet Robert
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door SP-Boxer »

Ik kan wel eens kijken of ik een totaaloverzicht van alle modellen kan maken en deze als sticky maken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: adv. nieuwe schokbrekers / veren

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Ik kan wel eens kijken of ik een totaaloverzicht van alle modellen kan maken en deze als sticky maken.
ja leuk,,, maar wat me niet zou verbazen is dat het soms op kenteken wat kan verschillen,,, zeker als er een import auto bij zit,, tenminste dat had ik wel in de Honda wereld,,

we zien het lijstje wel Boxer :okeee:
Groet Robert
Plaats reactie