Hoge en Lage gearing

Versnellingsbakken, koppelingen, aandrijfassen en differentielen
Gebruikersavatar
deJurg
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 Dec 2020 14:42
Type auto: Subaru Outback 2004

Hoge en Lage gearing

Berichtdoor deJurg » 16 Sep 2021 08:29

Ik heb een Outback uit 2004 en heb een vraag over het gebruik van High en Low gear met de caravan.

Mag ik van hoge naar lage gearing en terug schakelen terwijl ik in dezelfde versnelling blijf, of moet de versnelling eerst in neutraal staan, dan naar High of Low gear schakelen en dan weer in de volgende of vorige versnelling? En tot welke snelheid mag je in LO rijden? Ik lees tot max 70 km/uur. Klopt dat?

deJurg
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 882
Lid geworden op: 16 Apr 2014 18:11
Type auto: Subaru Outback, Saab 900t16s
Locatie: Salland

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor sufos » 16 Sep 2021 09:13

Je kan gewoon in principe gewoon van hoog naar laag en vice versa schakelen. Snelheid maakt mij weinig uit, ik let meer op wat voor toeren ik maak.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5139
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor erichendri » 16 Sep 2021 10:14

Met de caravan gebruikte ik de Lo altijd met optrekken.
In de 3de versnelling ging ik naar Hi.
Soms kan je beter in Hi 1 versnellingkje terugschakelen dan in Lo te gaan rijden.

Eric
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 161
Lid geworden op: 18 Jan 2021 23:28
Type auto: XV 2.0 lux. plus handgesch.
Locatie: 053 / regio Enschede.

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor subfan » 16 Sep 2021 10:35

Hallo,

Ervaringen van een 2004 Forester 125 pk rijder gedurende 155000 km met regelmatig aanhanger werk.
Is het zwaar, heuvel of trekgewicht, in 1 lo wegrijden en bij 2 of 3 overschakelen.
Met een aanhanger en heuvels / bergen kun je in lo blijven als de 3 of 4 hi het niet vol houd.
Bij mij ging de lo tot 145= max toerental.
Het is een lagere, extra overbrenging achter de bak.
Je hebt dus 2 achteruit en 10 vooruit versnellingen.
Het enige waar je op letten moet dat je hem niet van 5000 hoog meteen in de lo gooit, dan draait ie overtoeren.....
Schakelen als normaal, maar dan van lo naar hi met de kleine hevel.
Bij opschakelen van lo naar hi kun je dus normaal opschakelen en bij hi naar low op de toeren letten.

Afbreken kun je alles, dus normaal schekelen en op de toeren letten.
Met een aanhanger loopt ie het lekkerst van 3000 tot 4500 toeren.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
deJurg
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 Dec 2020 14:42
Type auto: Subaru Outback 2004

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor deJurg » 16 Sep 2021 10:43

Begrijp ik het goed dat, wanneer ik bijvoorbeeld in 2 lo zit, ik direct het pookje in hi mag zetten (met koppelingspedaal), terwijl de versnelling in 2 blijft staan.
Ik hoef de gewone versnellingspook dus niet eerst in neutraal te zetten.

deJurg
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5010
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; SVX MY92; Vivio 0.7XLi MY96
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor SP-Boxer » 16 Sep 2021 10:45

Ja, dat begrijp je goed.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5139
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor erichendri » 16 Sep 2021 13:02

Ik zou dat overschakelen naar Hi wel boven de 4000 toeren doen anders kom je net iets te laag in de toeren uit om verder op te trekken.
Zelf zou ik niet lang in Lo rijden, het is algemeen bekend dat schuine vertanding iets krachtverlies geeft.
Ook kan de bakolie iets warmer worden.
Hrt is niets meer dan een extra versnelling voorin de echte versnellingsbak.
Verhouding is lastig aan te passen want het voordiff zit in de weg.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 637
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor hummie » 27 Sep 2021 14:47

Ik rijd dan amper in laag. Gewoon in Hi zoals in andere auto's met wat meer toeren. LO( 5 80km/h (=max) gaat tot 15% helling net zo makkelijk als HI 4 80km/h.
Pas als de auto echt moeite gaat krijgen zoals op kleine steile bochtige bergweggetjes dan ga ik het wel gebruiken, maar dat is op een rit vaak maar een heel klein deel.
En bij het 'inparkeren' van de caravan vind ik het super handig vanwege de hoge controle.
Laatst gewijzigd door hummie op 29 Sep 2021 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5139
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor erichendri » 27 Sep 2021 22:45

Draai je iets niet om hummie?

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 637
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Hoge en Lage gearing

Berichtdoor hummie » 29 Sep 2021 14:47

.... uuuhm ... Ja :oops: Inmiddels aangepast :okeee:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫

Terug naar “Transmissie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten