Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door aze2000 »

Vraagje,

Brandstofpomp vervangen of niet? hij werkt nog prima, maar zal het nodig zijn voor zn 250 pk of heeft deze oem pomp een beperking.

Dan evt een Walbro gebruiken, iemand ervaring?
Groet Robert
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door quikfit »

Je moet eerst uitzoeken wat de druk en opbrengst is van de OEM pomp t.o.v. de Walbro.

Bel Fineline eens op. https://www.fineline-imports.nl/motoris ... 12168.html De pomp in de link is voor een Subaru GTT - WRX - STI (1993-2007)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door aze2000 »

quikfit schreef:Je moet eerst uitzoeken wat de druk en opbrengst is van de OEM pomp t.o.v. de Walbro.

Bel Fineline eens op. https://www.fineline-imports.nl/motoris ... 12168.html De pomp in de link is voor een Subaru GTT - WRX - STI (1993-2007)

Gr.Quikfit :mrgreen:

Dank voor je info,

Tja hoeveel geeft hij (nog) voor nu genoeg, hij komt strax op zn 250 pk.

Je zou verwachten dat het de oem pomp gemakkelijk dat aan moet kunnen zou je zeggen.
Weet ook niet of er in een wrx of sti met een 2.0 een pomp op zit die meer kan leveren.

ik zal de mannen van fine line eens even een mail sturen
Groet Robert
Gebruikersavatar
Vmax
Berichten: 288
Lid geworden op: 28 jan 2015 20:07

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door Vmax »

In mijn tijd, dat ik nog met sterk opgevoerde motoren rondreed, had ik een gesloten systeem waarbij de originele benzinepomp alleen maar benzine rondpompte naar een catchtank. En dan blijkt opeens, dat die meer als genoeg benzine kan leveren, zelfs voor een motor van ruim 600pk. Ik had daar nog een 2e benzinepomp op zitten, die dan de motor moest verzorgen van genoeg benzine. Dat had 2 voordelen: 1 - De brandstof bleef door de doorstroming aanmerkelijk koeler (aangezien er nauwelijks druk op zat, was er ook geen opwarming van de brandstof), wat voor een efficiëntere verbranding zorgde. 2 - Zelfs in extreme omstandigheden bleef de motor voorzien van genoeg brandstof. Extreme acceleratie of bochten hadden geen invloed meer op brandstoftekorten. Benzinedruk altijd op maximum niveau. Kost wel wat om zo'n systeem aan te leggen, en het was destijds zeker niet standaard te koop, maar het werkte en zag er ook nog eens cool uit. En je hebt helemaal niet zo'n zware en grote brandstofpompen nodig.
1 pomp om vrijwel drukloos rond te pompen, en 1 pomp, die maar slechts minder dan een meter brandstof naar de motor moet transporteren, waarbij je dan ook nog eens gebruik kunt maken van dikkere leidingen, vanuit een kleine tank met 1,5 liter inhoud. Wat te veel in de tank zat, stroomde weer terug naar de tank, en de motor kon meer gebruiken, dan wat er in dat kleine tankje zat. Het was een manier om met eenvoudige middelen gebruik te kunnen blijven maken van de originele brandstoftank, vooral op de wagen streetlegal te houden. Op deze manier hoefde er geen herkeuring plaats te vinden, want het was wel toegestaan om een 2e pomp in de brandstoftoevoer te gebruiken... Het extra tankje was zogenaamd een reservetank...
Soms mis ik die tijden wel eens. Het was leuk om op die manier met creatieve ideeën oplossingen te bedenken...
Met vriendelijke groet,

Patrick
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door Propje »

Bouw de pomp uit dompel hem in een emmer benzine en je weet het.
Kleine pompje van een ktm 690 bouwt zo 3 bar druk op.
En dat spuit behoorlijk.
Wat verbruik je als je auto als je 250 pk hebt?
15:1?
Aju propje
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door erichendri »

Dacht dat de druk in je branstofrail rond de 4 bar moest zijn.
Origineel is de pomp goed tot 300-350 pk meen ik.
Net als de intercooler en luchtfilter.

Eric
EddyP
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2018 17:19

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door EddyP »

Ik rij zelf forester met originele pomp met een TD04. De Walbro ging bij mij na 4 maanden al kaduk en toen maar weer de originele erin gedaan.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door aze2000 »

erichendri schreef:Dacht dat de druk in je branstofrail rond de 4 bar moest zijn.
Origineel is de pomp goed tot 300-350 pk meen ik.
Net als de intercooler en luchtfilter.

Eric

De orginele is volgensmij ook idd prima tot 300 pk en de intercooler ook,, en Walbro is ook niet altijd zo betrouwbaar als dat het lijkt.
Grotere intercooler is ook veel over te zeggen, maar grotere vulling is soms nodig, maar als je onder de 300 pk blijft lijkt me er niet zinvol een grotere cooler.
Groet Robert
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Wel of geen nieuwe brandstofpomp

Bericht door aze2000 »

EddyP schreef:Ik rij zelf forester met originele pomp met een TD04. De Walbro ging bij mij na 4 maanden al kaduk en toen maar weer de originele erin gedaan.
de orginele pomp lijkt me idd voldoende,, anders komt dat bij de tuning vanzelf wel naar voren dat hij niet genoeg kan leveren,, maar dat lijkt me sterk dat bij een sti er een groetere pomp in zit
Groet Robert
Plaats reactie