Bandenspanning

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frankism
Berichten: 102
Lid geworden op: 24 mar 2021 07:03

Bandenspanning

Bericht door Frankism »

Ik heb diverse onderwerpen bekeken en af en toe komt het onderwerp bandenspanning wel voorbij. Ik lees nogal grote verschillen, van 2.0 tot 2.8

Welke bandenspanning zouden jullie adviseren voor een Outback uit 2004?
Het gaat om standaard 16 inch velgen
Outback 2.5 Automaat, 2004 (Op LPG)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Bandenspanning

Bericht door *thomas* »

Wat is er voorgeschreven?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Bandenspanning

Bericht door erichendri »

Ach, gewoon op 2.6 zetten, slijten ze het mooist af en rijdt de auto iets zuiniger
In de blubber of zand laat ik ze ook gewoon daar op staan.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 22 mei 2021 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Bandenspanning

Bericht door quikfit »

Hier ook 2.6...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
jadatis
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2019 12:42

Re: Bandenspanning

Bericht door jadatis »

Voor bandenspanning is belangrijk het gewicht op de band , de maximum snelheid die je gebruikt.
De maximum load of loadindex van de band en snelheidscode staan op de bandwang.
Eind 2007 heb ik de officiële formule bemachtigd om de druk uit te rekenen, en ben er mee aan de haal gegaan.
Dus als je de gegevens nauwkeurig kunt aanleveren, reken ik het voor je uit.

En daar zit hem de kneep.
Zeker voor een gewone auto.
Normaal gebruik 99% van het gebruik,zou je nog uit kunnen rekenen, maar wat als je dan eens meer mee neemt, hoe dan te handelen. Langzamer rijden.

De autofabrikant geeft tegenwoordig vaak maar een advies, vroeger meer.
Dat is voor de maximum toegelaten aslasten en maximum technische wagensnelheid.
Daarmee zit je nooit te laag, maar kan bij normaal gebruik minder comfort en grip geven.

En dan nog vaak hoger advies dan dat je uit zou rekenen, omdat dat zuiniger rijdt, vooral bij elektrische auto's ( en fietsen).

En ach , een niergordel kan ook een oplossing zijn, en als je niet beter weet is het discomfort het nieuwe comfort.
Lekker sportief, dat je het contact met de weg voelt.

Besef ook dat door drukverlies in de tijd en onnouwkeurige meter ( geloof niet zomaar de 1,5% die de fabrikant aangeeft, en geven vrijwel altijd te hoog aan. ) de ingebouwde reserve verloren gaat, zodat je uiteindelijk maar net genoeg kan overhouden om veilig voor de banden te zijn.

Dan straft te lage druk voor gewicht en snelheid niet onmiddelijk. Geeft oververhitting van het rubber, waardoor het hard wordt, en kleine barstjes ontstaan die dus niet meer verdwijnen, en verder scheuren in de tijd, totdat soms pas na 3 jaar de band klapt, of loopvlak loslaat

Zal bij een gewone auto niet zo snel gebeuren, maar bij caravans en campers zie je dat geregeld gebeuren, omdat die aan de grenzen van de band beladen worden.

Hoop je zo een idee gegeven te hebben, waarom die wisselende adviezen. 2 bar hoeft niet te laag te zijn, en 2,8 bar is altijd veiliger voor de band( mischien eerder lek door schroef of spijker oid) maar comfort en grip kan minder zijn. Optimale grip is niet altijd nodig( vind de autofabrikant blijkbaar ook) en comfort blijft op de snelweg ook nog wel redelijk.
Middenbaanslijtage treedt pas op bij veel te hoge druk bij een radiaalband.
Oververhitting mag maar NUL keer voorkomen in het bandenleven, dus te lage druk moet je altijd voorkomen.
Plaats reactie