Purge control solenoid valve
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Purge control solenoid valve
De purge control solenoid valve van mijn Libero, waarmee de benzinedamp die is opgeslagen in een koolstof-achtig filter de inlaat in wordt ingestuurd,functioneert niet meer. Oorzaak: de zuiger/plunjer is in de behuizing vastgeroest. En hij zit erg goed vast. Pogingen om met schoonmaakazijn de zuiger weer gangbaar te maken en hem er met perslucht voorzichtig uit te blazen mochten namelijk niet baten. Tijd voor een ander exemplaar dus.
Heeft iemand er misschien zo eentje liggen die nog wel werkt? Volgens mij worden ze namelijk in meer Subaru's gebruikt (hetzij met een ander bevestigingsbeugeltje). De lokale autosloop had er geen mailden ze mij. De garage herkende het klepje direct maar had er ook geen liggen. Nieuw van Subaru zijn ze erg duur (€128,80 incl BTW) en online kan ik ze zo snel niet vinden (wel op eBay, maar ik weet niet of ik dat moet/kan vertrouwen, het blijft immers benzinedamp).
Heeft iemand er misschien zo eentje liggen die nog wel werkt? Volgens mij worden ze namelijk in meer Subaru's gebruikt (hetzij met een ander bevestigingsbeugeltje). De lokale autosloop had er geen mailden ze mij. De garage herkende het klepje direct maar had er ook geen liggen. Nieuw van Subaru zijn ze erg duur (€128,80 incl BTW) en online kan ik ze zo snel niet vinden (wel op eBay, maar ik weet niet of ik dat moet/kan vertrouwen, het blijft immers benzinedamp).
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Purge control solenoid valve
Deijne of japoto?
Eric
Eric
Re: Purge control solenoid valve
"Ja" - die heb ik ergens.. (Al heb ik geloof ik een groene... er zijn diverse uitvoeringen van) maar dat ergens verwacht ik de komende 1-2 jaar niet te zien.
Heb je het onderdeelnr?
Wat het komplete circuit doet:
Dampen uit brandstoftank --> Carbon canister (opslag) --> Purge control solenoid valve --> inlaat.
Wat het doet is de brandstof dampen uit de tank, die de carbon filter ingestuurd worden als "opslag" op bepaalde toeren met het vacuum in het inlaatspruitstuk mee naar binnen zuigen om verbrand te laten worden.
Dit natuurlijk om de planeet te redden en bomenknuffelaars met hennep broeken en knotjes in de haren te vreden te houden etc. (Namaste!)
Heel flauw - maar verbind hem maar gewoon met het stekkertje zodat je geen foutmelding krijgt, dop de "Canister" kant van de solenoid af zodat je geen valse lucht binnenhaalt, en verleg het slangetje die van de canister richting de solenoid komt en stop hem ergens rond de wielkuip zodat hij gewoon kan ventileren.
Ja, in de zomer zal het stinken... maar het is gewoon een emissie dingetje. Want hydrocarbons zijn de duivel etc.
Fun fact - een hoop van de JDM modellen hebben het er niet eens op zitten. Het is een EU en US dingetje...
Heb je het onderdeelnr?
Wat het komplete circuit doet:
Dampen uit brandstoftank --> Carbon canister (opslag) --> Purge control solenoid valve --> inlaat.
Wat het doet is de brandstof dampen uit de tank, die de carbon filter ingestuurd worden als "opslag" op bepaalde toeren met het vacuum in het inlaatspruitstuk mee naar binnen zuigen om verbrand te laten worden.
Dit natuurlijk om de planeet te redden en bomenknuffelaars met hennep broeken en knotjes in de haren te vreden te houden etc. (Namaste!)
Heel flauw - maar verbind hem maar gewoon met het stekkertje zodat je geen foutmelding krijgt, dop de "Canister" kant van de solenoid af zodat je geen valse lucht binnenhaalt, en verleg het slangetje die van de canister richting de solenoid komt en stop hem ergens rond de wielkuip zodat hij gewoon kan ventileren.
Ja, in de zomer zal het stinken... maar het is gewoon een emissie dingetje. Want hydrocarbons zijn de duivel etc.
Fun fact - een hoop van de JDM modellen hebben het er niet eens op zitten. Het is een EU en US dingetje...
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Purge control solenoid valve
Oh ja, die heb je inderdaad ook nog. Bedankt voor de tip , ik ga ze eens mailen, want kan zo snel niks op hun websites vinden.erichendri schreef:Deijne of japoto?
Eric
Ah, oké . Het onderdeelnummer is 14774KA472 trouwens.Mrdjc schreef:"Ja" - die heb ik ergens.. (Al heb ik geloof ik een groene... er zijn diverse uitvoeringen van) maar dat ergens verwacht ik de komende 1-2 jaar niet te zien.
Heb je het onderdeelnr?
Zo begreep ik het inderdaad ook uit de werkplaatshandboeken.Mrdjc schreef:Wat het komplete circuit doet:
Dampen uit brandstoftank --> Carbon canister (opslag) --> Purge control solenoid valve --> inlaat.
Wat het doet is de brandstof dampen uit de tank, die de carbon filter ingestuurd worden als "opslag" op bepaalde toeren met het vacuum in het inlaatspruitstuk mee naar binnen zuigen om verbrand te laten worden.
Dit natuurlijk om de planeet te redden en bomenknuffelaars met hennep broeken en knotjes in de haren te vreden te houden etc. (Namaste!)
Ook al is het een emissiedingetje, ik heb zoiets van: 'het zit erop, dus het moet functioneren'. Een benzineluchtwalm rondom de bus is ook iets waar ik mij op termijn aan ga storen denk ik .Mrdjc schreef:Heel flauw - maar verbind hem maar gewoon met het stekkertje zodat je geen foutmelding krijgt, dop de "Canister" kant van de solenoid af zodat je geen valse lucht binnenhaalt, en verleg het slangetje die van de canister richting de solenoid komt en stop hem ergens rond de wielkuip zodat hij gewoon kan ventileren.
Ja, in de zomer zal het stinken... maar het is gewoon een emissie dingetje. Want hydrocarbons zijn de duivel etc.
Fun fact - een hoop van de JDM modellen hebben het er niet eens op zitten. Het is een EU en US dingetje...
Voor nu schroef ik het klepje gewoon terug en sluit hem weer aan, dan raak ik hem niet kwijt.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Purge control solenoid valve
Zag deze gister ook in de Vivio hangen. Helaas haal ik dit soort dingen nooit uit de auto's die ik gesloopt heb.
"I feel Legacy"
Re: Purge control solenoid valve
Bij mij mag je dehele emissie box eraf halen.
En ook ventieltje weet alleen niet goed of ik alles maar zo kan afdoppen je zal toch een tankbeluchting moeten creëren.
Als jij de oplossing hebt krijg je van mij die set.
Voor mij is het vooral ballast op vakantie.
En ook ventieltje weet alleen niet goed of ik alles maar zo kan afdoppen je zal toch een tankbeluchting moeten creëren.
Als jij de oplossing hebt krijg je van mij die set.
Voor mij is het vooral ballast op vakantie.
Aju propje
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Purge control solenoid valve
De hele emmisie box zelfs . Ik zou alleen niet weten hoe je dan weer een tankbeluchting zou kunnen creëren... Heb naast de Libero eigenlijk geen verstand van auto's namelijk. Het handboek kan ik zo volgen, maar oplossingen verzinnen voor een nieuwe tankbeluchting laat ik toch liever over aan degene die daar verstand van hebben .Propje schreef:Bij mij mag je dehele emissie box eraf halen.
En ook ventieltje weet alleen niet goed of ik alles maar zo kan afdoppen je zal toch een tankbeluchting moeten creëren.
Als jij de oplossing hebt krijg je van mij die set.
Voor mij is het vooral ballast op vakantie.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Purge control solenoid valve
Tankbeluchting op motor is vrij simpel.
Stalen balletje komt los bij druk druk weg balletje terug.
Maar er zit zo.n wirwar aan slangen aan dat ik niet weet wat weg kan.
Want nu in de bergen is het een komplete strontvanger.
Stalen balletje komt los bij druk druk weg balletje terug.
Maar er zit zo.n wirwar aan slangen aan dat ik niet weet wat weg kan.
Want nu in de bergen is het een komplete strontvanger.
Aju propje
- SubieForest
- Berichten: 510
- Lid geworden op: 29 sep 2015 19:24
Re: Purge control solenoid valve
Ah oké, gewoon met een terugslagklepje zodat er lucht in kan als het benzineniveau daalt. En in het geval van overdruk komt het in de 'carbon canister', daar wordt de benzinedamp dan in opgeslagen natuurlijk, zodat het niet naar de buitenlucht ontsnapt. Volgens mij snap ik hem .
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat vrijwel alle onderdeelnummers van deze klepjes met dezelfde nummers beginnen: 14774
Dus dat nummer heb ik eens in JP-carparts ingetikt, want dan krijg je alle nummers die daarmee beginnen.
Het nummer van de Vivio (14774AA270) geeft een resultaat bij de onderdelenlijn. Lijkt zo op het eerste gezicht inderdaad dezelfde klep te zijn, maar dan met een ander bevestigingsbeugeltje. Maar Penders, die naam komt mij op de een of andere manier ergens bekend van voor. Is dat eens op televisie voorbij gekomen of iets dergelijks?
[EDIT] Ah, ik zie het al ja, op internet staan meerdere (negatieve) ervaringen met deze autosloper. Er staat ook een aflevering op van de Rijdende Rechter die mij ergens vaag bekend voorkomt.
Maar hier in de buurt eens op de sloop kijken of ze ergens een Vivio hebben staan.
Ondertussen ben ik erachter gekomen dat vrijwel alle onderdeelnummers van deze klepjes met dezelfde nummers beginnen: 14774
Dus dat nummer heb ik eens in JP-carparts ingetikt, want dan krijg je alle nummers die daarmee beginnen.
Het nummer van de Vivio (14774AA270) geeft een resultaat bij de onderdelenlijn. Lijkt zo op het eerste gezicht inderdaad dezelfde klep te zijn, maar dan met een ander bevestigingsbeugeltje. Maar Penders, die naam komt mij op de een of andere manier ergens bekend van voor. Is dat eens op televisie voorbij gekomen of iets dergelijks?
[EDIT] Ah, ik zie het al ja, op internet staan meerdere (negatieve) ervaringen met deze autosloper. Er staat ook een aflevering op van de Rijdende Rechter die mij ergens vaag bekend voorkomt.
Maar hier in de buurt eens op de sloop kijken of ze ergens een Vivio hebben staan.
Subaru Libero = smal, vierkantig geval op wielen met veel te veel glas. Super veel ruimte en een geweldig zicht rondom dus. http://www.subaruminibusclub.nl
Re: Purge control solenoid valve
Penders lijkt op die veels te dure shocks.
Waar de meesten een hele hoge pet van op hebben.
Ze zijn 4x duurder als kayaba.
En die zijn voor mij goed genoeg off road.
Racen kan toch niet met mijn slome forester
Waar de meesten een hele hoge pet van op hebben.
Ze zijn 4x duurder als kayaba.
En die zijn voor mij goed genoeg off road.
Racen kan toch niet met mijn slome forester
Aju propje