meer pit uit een EJ20?

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

meer pit uit een EJ20?

Bericht door Nol Denmarc »

Iemand een idee of, en zo ja hoe, er meer pit (met name koppel) uit mijn Forester SF5 (EJ20 non-turbo) te halen is?
Was deze zomer in de alpen, bepakt en bezakt, ging op zich prima, motorisch is ie in prima staat, maar kwam op steile stukken (8 - 10%) echt de berg niet op; moest terug naar 2, soms 1, andere auto's vlogen voorbij...
Ik verwacht geen wondermiddelen, maar alle kleine beetjes helpen.
Ik ken de optie van een ander luchtfilter (inleg of cold air intake), maar weet ook dat de effecten minimaal zijn...
Of een andere uitlaat/spruitstuk, maar vraag me af hoeveel Nm/Pk dat nu werkelijk oplevert voor een non-turbo, en of het in verhouding staat tot de kosten.
Ik ben benieuwd of er nog andere opties zijn waar jullie ervaring mee hebben? Een aanpassing aan de ecu?
Een motorwissel gaat me te ver, evenals een nieuw karretje, althans voorlopig, we zijn erg aan hem gehecht... ;)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door erichendri »

Wat je daar beschrijft is erg flexibel.
Hoe hoog zat je, was de auto volgeladen en handbak of automaat.
Op een bergpas zit ik ook in zijn 2 en soms terug naar de 1 na een haarspeldbocht.
Brennerpas (autobaan) kom ik wel met 100 omhoog ter referentie.
Andere auto's moet je niet naar kijken jij hebt 125 pk, zij vaak veel meer.
Je moet sowieso niet bang zijn om toeren te maken.
Vergeet ook het nieuwe rijden.
Ja, een andere voorpijp en een andere achterdemper geeft wel wat winst.
Zelf rij ik op lpg, lekker goedkoop dus bij sportieve rijstijl blijf je lachen aan de pomp.
Ook door dit verder doortrekken win je wat.
Op euro98 win je ook wat.
Luchtfilter win je niks, standaard filter is goed tot 250-300 pk.

Eric
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door Nol Denmarc »

Dank Eric,
Ja, aardig volgeladen; 4 personen en kofferbakje vol kampeerzut, met euro98 in de tank en op 1500 m hoogte.
Toeren maken doe ik altijd al wel, er zat denk ik gewoon niet meer in ;)
Wat zou zo’n andere voorpijp plus einddemper eventueel voor verschil maken? 10 paarden?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door erichendri »

Meten is weten, meen dat er 2 legacy lV's op een rollenbank hebben gestaan, beiden met roffel voorpijp en iets opener achterdemper.
Meen det deze 2.0r motoren over de 180 pk gingen.
Maar ook zij rijden regelmatig sportief.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door *thomas* »

Welk bedrag wil je uitgeven voor een relatief kleine vermogenswinst?

De jongens die hun Legacy naar 180pk konden tillen, hadden een andere motor (van 150/165 naar 180) en zullen rond de 2000€ hebben geïnvesteerd voor die vermogenswinst.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door SP-Boxer »

En niemand kan ons vertellen hoeveel pk die twee specifieke auto's hadden voor al deze aanpassingen. Dus hoeveel winst afkomstig is van die aanpassingen, is onbekend!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door boswachterfan »

Toen ik mijn vorige SG met EJ20 zonder blaasinstrument had gekocht, heb ik EMS tuning gevraagd of het nut had hem daar te brengen, omdat anderen 140 pk beloofden in hun advertenties. Hij vertelde me dat het eigenlijk geen zin had met motoren zonder turbo. Weggegooid geld.
Mijn 125 pk motor had geen moeite met bergen, ook niet met belading en sleurhut. Misschien zou je eens een compressietest kunnen laten doen om te kijken of hij nog gezond is. Stevige hellingen met de hut van 1000 kg erachter in 3 laag met 5000 tpm waren geen probleem.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door Nol Denmarc »

Tja, welk bedrag zou ik willen uitgeven...
In de wielrennerij is het zo dat, als je je racefiets lichter wilt maken, je rekening moet houden met ongeveer 1000 € per kilo gewichtsbesparing.
Ik weet niet of er een dergelijke vuistregel voor vermogenswinst bij een subaru is ;) maar 100 € per pk lijkt me al heel wat.
Dus voor 10 pk meer, maximaal 1000 piek. Incl montage?
Vraag is dan, wat koop je voor die 1000 piek, en waar, nieuw of 2e hands.
2e hands (goed en passend) lijkt me een gevalletje 'speld in een hooiberg', dus nieuw ligt voor de hand...
Ik las ergens dat de uel-voorpijpen op ebay en amazon, als ze er al/nog zijn voor mijn 2.0 non-turbo, vrijwel allemaal problemen hebben met pasvorm en er niet lang onder blijven hangen. Borla-replica's zouden beter zijn, maar wel duurder. Al zou ik niet weten waar ik qua type-aanduidingen op moeten letten om een passende voor mijn sub te vinden. Ervaringen? En dan heb ik ze ook er nog niet onder...
Alternatief is dan een nieuwe voorpijp met demper kopen en laten monteren, bij EPS in hoogezand bijvoorbeeld, waar ik veel over lees op het forum, maar iets zegt mij dat dat dan al gauw 16 a 1700 euro wordt - klopt dat?
JSE
Berichten: 197
Lid geworden op: 06 mei 2017 17:50

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door JSE »

Als het dan 100€ per pk mag kosten, kun je dan niet veel beter een frisse auto kopen waar af fabriek al een turbo op zit? Lijkt me dat je dan met 10.000€ op alle fronten beter af bent als wanneer je 1000€ in een 2.0 non turbo stopt in de hoop daar een minimale vermogenswinst mee te halen.
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door snoef »

In jouw geval zou ik de auto eerst laten onderzoeken door iemand als Rudy van Nuland, om eventuele mechanische tekortkomingen/slijtages aan het licht te brengen en eventueel te laten aanpakken. Daarna zou ik de multichip op de obd aansluiting zetten. De werking van die chip is eenvoudig vast te stellen door op een jou bekend traject voluit te gaan met de chip aangesloten en daarna dezelfde prestaties proberen te bereiken nadat hij is afgekoppeld. Als het je geen verschil oplevert, gauw terugbrengen voor niet goed geld terug. Maar de kans is groot dat je hem houdt.
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door erichendri »

Die multichip werkt niet niet bij een SF.
Moet minstens 2003 of jonger zijn.
Test eerst of je hem kan uitlezen met een dongel en app.
Werkt dat niet heeft de multichip geen zin.
Erin en eruit is lastig, in beide gevallen moet de ecu zich inleren.
Ebay pijpjes kan je wel kopen, zijn redelijk van pasvorm.
Soms iets bijbuigen maar stelt niks voor.
René rijdt er al een tijd mee en die van mij zit er ook al 5-6 jaar onder.

Sowieso kan kleppen stellen geen kwaad, net als nieuwe bougie, weet je de onderhouds historie en wat is de km stand?

Wat betreft die legacy's, hadden die niet ook 158pk in 2007?

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door *thomas* »

De Legacy had 165 en in het laatste jaar slechts 150pk. Volgens mij enkel op papier en was het werkelijke vermogen gewoon 165. De Forester met dezelfde motor had 158pk.
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door Nol Denmarc »

Multichip heb ik van gehoord, ben ik terughoudend mee; ze beloven veel, maar zie nergens onafhankelijke testresultaten...
Compressietest/rollerbank oid is zeker goed idee om de fitheid van mijn ej20 eens te testen, thanks! Zal Schalkwijk in Oudewater eens bellen, is dichterbij.
Kleppen stellen is bij het eerste ton gedaan, daarna niet meer (staat nu op 180K), dus dat is ook een goeie, al is het best een karwei, en hoor ik ook nog geen bijgeluiden oid...
Maar goed, eerst maar eens kijken wat daaruit komt, kan ik daarna altijd nog een doos pijpen uit china laten overkomen. Zitten verder net nieuwe bougies en kabels in, en verse sapjes.
Nieuwe forester kopen zou kunnen, maar ik weet wat ik nu heb, hij is verder goed, lage km-stand, en we zijn erop gesteld, dat is ook wat waard!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door *thomas* »

Heb je trouwens een handbak of automaat?
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 556
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door subfan »

Hallo Nol,

Juist als je geen bijgeluiden zoals tikken hoort word het gevaarlijk...
Niet voldoende speling is slijtage / inslaan, gevolg te heet worden van de kleppen c.q. verbranden van de kleppen en uiteindelijk vermogensverlies door lekken.
Te ruim staan betekend tikken / ratelen.
Is niet goed maar kan in eerste instantie minder kwaad.
Wel vermogens verlies door te laat openen en te laat sluiten.
Dus controleren en eventueel stellen.
Injectiereiniger en kleppenreiniger 1 of 2 keer bij het tanken toevoegen kan ook geen kwaad.

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door erichendri »

Bij een 2.0 125pk motor is het kleppen stellen een klusje van 1,5 uur max.

Is het brandstoffilter vervangen al genoemd?

Eric
Gebruikersavatar
Nol Denmarc
Berichten: 25
Lid geworden op: 15 aug 2017 22:10

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door Nol Denmarc »

Is een handbak.
Brandstoffilter is voor de zomer gedaan.
Hoop dat kleppen stellen wat gaat doen.
Wordt vervolgd.
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door *thomas* »

Gebruik je de hi/lo gear?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door erichendri »

Zelf wil ik die heuvelop wel eens gebruik, vooral als het steile klimmetjes zijn.
Maar na Low 3 schakel ik naar Hoog 3.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door *thomas* »

Ik gebruikte hem met de Forester ook in de bergen, zelfs wanneer bij 'normale' hellingen gaf dat een prettiger gevoel.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: meer pit uit een EJ20?

Bericht door quikfit »

Nol Denmarc schreef:Hoop dat kleppen stellen wat gaat doen.Wordt vervolgd.
Yep,wordt nog wel eens vergeten...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie