Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Voor de overige technische zaken
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor wivoorst » 14 Sep 2018 20:13

Hoi,al op andere topics tussentijds aangegeven: mijn Forester hikt (schokt) een beetje als ik gas geef. Uitlezen kan alleen op SSM-wijze. Maar helaas pindakaas dat lukt me niet. Als ik op de CC rij is de hik over.. .ofwel, het heeft iets met de brandstoftoevoer / luchttoevoer te maken. Ik heb de IACV al schoongemaakt, luchtfilter vervangen, nieuwe bougies en kabels, goede distributie, andere bobine en van alles nog meer. Maar het lukt me niet om het eruit te krijgen. Loopt netjes stationair. Iemand een idee?

Nog iets heel anders: als ik de bergen inga of via wikiloc een trail rij dan wil ik tijdens rijden graag een indicatie hebben om te oordelen of ik wel/niet over een bult of door een sloot kan. Ofwel: ik wil de bodemhoogte kunnen inschatten tijdens offroad-rijden. Ik kan er vrij simpel via AliExpress en voor heel weinig geld een cameraatje op plaatsen maar ben bang dat deze het niet lang uithoudt. (doet het trouwens super voor achteruit).
Weet iemand hier een trucje voor? (even vanuit gaan dat er verder niemand bij is)

Ook een vraag geplaatst bij 'transmissie'.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 3495
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk
Locatie: Noorwegen

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor quikfit » 14 Sep 2018 20:50

Dit natuurlijk al doorgelezen? En dan met name de reacties van dj Rene. viewtopic.php?f=4&t=4322

Kan van alles zijn...klepspeling,injectors,benzinefilter,benzinedruk,vacuümslangen,valse lucht,een slechte sensor/lambdasonde enz,enz...maar dit is natuurlijk allemaal in orde!? Bougies een tiende krapper zetten...of het is gewoon ouderdom...

Bodemhoogte...laser monteren die gaat piepen als ie onderbroken word. ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 4595
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor erichendri » 14 Sep 2018 21:25

Hikken met accelereren zijn kabels/bougies.
Origineel gemonteerd want dat is het beste.
Bougies zet ik zelf altijd op 0,8 mm.
Bij twijfel bodemvrijheid stapvoets rijden.

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor hummie » 15 Sep 2018 15:41

erichendri schreef:Hikken met accelereren zijn kabels/bougies.

:okeee:
Kijk dan ook meteen even of er olie in een (of meer) bougiegat staat. Schijnt vaker voor te komen.

Bodem inschatten lijkt me moeilijk in de serieuze offroad gevallen. Als ik het zo allemaal bezie (ook youtube) dan is boem meestal de hó!
Is je SF verhoogd? Origineel staan SF's toch al niet zo hoog dus iets om extra rekening mee te houden. Of een goede overweging als je vaker serieus offroad wilt.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor wivoorst » 15 Sep 2018 17:48

Hij is idd verhoogd, uitlaat gewijzigd, sterke hitteschilden, andere banden, rondom nieuwe moffen, ook bij stuurstang etc. etc. portable el. lier 3000kg aan boord. Laatste cross was in 5 dg naar Midden-Spanje. 4000km. Eergisteren Kootwijk-trail (peanuts) Volgend weekend weer eens naar Fürstenau. Voorjaar naar Albanië / Transalvanië en eind zomer naar Fr.kr. Zie maar eens op wikiloc welke mogelijkheden!

IK ZOEK NOG EEN BIJRIJDER! ook om af en toe een trail in Belgie of D'land te doen.

Bodemafstand meten als je langzaam gaat is een trucje voor: zoals een golfballetje aan touwtje. Dit door rubber slangetje voeren aan de bumper en motorkap (wel eerst tekentje op touwtje plaatsen tot waar hij mag dalen. Breekt het touwtje dan is er niets aan de hand. Net als het idee van een takken-spreider alleen anders dus.

btw foto 5 is bestuurder een schoonzoon.

Anton.jpg


Bijsturen.jpg
kijk, zo'n gat had ik dus met golfbal kunnen vermijden


Downhill.JPG
dit is mijn zwarte automaat, de rode is beter uitgerust
Downhill.JPG (42.48 KiB) 1433 keer bekeken


Bweiland.jpg
zomaar, wat meer beladen
Bweiland.jpg (39.31 KiB) 1433 keer bekeken


ErikCross.JPG
schoonzoon
ErikCross.JPG (45.34 KiB) 1433 keer bekeken


SamllAnton.jpg
fijnstof
Bijlagen
bed.jpg
205+ 195 x 120
Eten.JPG
Koken en overnachten ergens in Frkr.
keuken.JPG
Inzage, staat nog veel meer in
keuken.JPG (29.69 KiB) 1433 keer bekeken
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor hummie » 17 Sep 2018 12:44

wivoorst schreef:Hij is idd verhoogd, .......

Ach joh dat wist ik gewoon. :? Weer eens niet bewust naar de poster-naam gekeken.
Maar je merkt toch wel als je bodem geen ruimte meer heeft?

Theoretisch zou je een paar voelers onder de auto kunnen bouwen die een lampje op je dashboard aan laten gaan. Dat hoeft niet meer te zijn dan een geveerd scharnierend staafje recht naar beneden dat wanneer het de grond raakt "verbogen" wordt en dan niet recht naar beneden meer wijst een contact maakt (of juist niet meer, wat je wilt). Een soort joystick schakelaar op zijn kop zeg maar.
Dan kun je er meerdere onder je auto bouwen. Voor, achter, midden, bij de dorpels, bij de wielophangingen of assen?

Sterker nog, dat zou je simpel kunnen maken door het staafje boven het geveerde scharnier boven door te laten lopen in een ring waar bij uit verticale positie gehaald dat bovenstuk met de ring massa-contact maakt. Kun je het volgen?
Dan nog ff een dik zwaailicht met een vette zoemer er achter op je dashboard bouwen, en klaar is je melder. :mrgreen:

Ff zonder gein, je zou zelfs meerdere "voeler/schakelaars" onder je auto kunnen bouwen met elk een eigen meldledje in een ledbordje, zodat je weet waar je auto dicht bij de grond is.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: Hikken tijdens accelereren. En bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor hummie » 17 Sep 2018 13:27

Een beetje uitgewerkt.
Het zou nog wel beter geisoleerd moeten worden want een zwevende + onder de auto is natuurlijk niet wenselijk. En degelijker uitgevoerd. Maar het idee in basis.
Geheel hoeft maar een centimeter of 5 tot 10 groot te zijn (naar wens). Mogelijk zijn "schakelaars" uit andere toepassingen bruikbaar, eventueel met wat aanpassing?

Afbeelding
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
wivoorst
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 Aug 2017 22:55
Type auto: Subaru Forester SF 1999, Dethleffs RT 2006

Bodemhoogte controleren tijdens offroad.

Berichtdoor wivoorst » 17 Sep 2018 21:32

Dank jewel voor je tekening! Het idee is niet verkeerd. Maar alleen nogal wat werk om meerdere sensoren te plaatsen. Het gaat mij om onderstaande omstandigheden. Vooral de heuvel.

subB.jpg



Ik dacht aan zoiets:
subc.jpg
subc.jpg (15.89 KiB) 1376 keer bekeken


Maar misschien tóch maar een beschermd cameraatje met monitor.... kost maar 25€.

'Hikken' ben ik ws achter: de knocksensor. Code 22. (cel 2x langzaam 2x snel)!


-----

Terug naar “Overige techniek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten