zin of onzin verschillend profiel hoogte.
zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Maar eens een aparte vraag stellen hiero.
Lees veel over oei oei pas op met verschillende profieldiepte.
Want je aandrijving gaat kapot.
Dat zal best.
Maar wat als je verschillende bandenspanning rijd?
Dat scheelt CMters ipv. MMters.
Dan zou je aandrijving binnen 2 weken naar z.n gallemiezen zijn?
Graag advies hierover.
Meningen mag ook altijd leuk.
Lees veel over oei oei pas op met verschillende profieldiepte.
Want je aandrijving gaat kapot.
Dat zal best.
Maar wat als je verschillende bandenspanning rijd?
Dat scheelt CMters ipv. MMters.
Dan zou je aandrijving binnen 2 weken naar z.n gallemiezen zijn?
Graag advies hierover.
Meningen mag ook altijd leuk.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Tsja, ik weet wel dat als je de achtefbanden oppompt van 1.8 naar 2.4 dat je de auto omhoog ziet komen.
Dus zal zeker wel wat doen.
Daarom moet je ook je bandenspanning aanpassen bij vakantie ritten.
Ik rijd rondom 2.7 rondom, ik heb dan ook een gastank achterin en een trekhaak en nog wat andere spulletjes.
Gewicht zal redelijk richting de 50:50 gaan.
Eric
Dus zal zeker wel wat doen.
Daarom moet je ook je bandenspanning aanpassen bij vakantie ritten.
Ik rijd rondom 2.7 rondom, ik heb dan ook een gastank achterin en een trekhaak en nog wat andere spulletjes.
Gewicht zal redelijk richting de 50:50 gaan.
Eric
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Lijkt mij persoonlijk heel sterk dat het de soep in draait...
Heb ook vanalles en nogwat gehoord over de tussendiff opstoken door mis-matchde banden met ander profiel.
Ja er zal een verschil optreden tussen snelheid van de voor-as en de achter-as die door het middendiff opgelost moet worden, maar dat gebeurd ook als je de bocht om rijd, sterker nog, daar is het een differentieel voor!
Denk dat je het echt absurd gek moet maken wil je de tussendiff zo enorm opstoken dat er schade zal optreden (Denk dat hij door het visco gewoon vast gaat zitten als hij opwarmt, dus wringen).
Maar kan nooit erger zijn dan 10-15x de rotonde rond rijden lijkt mij.
Heb ook vanalles en nogwat gehoord over de tussendiff opstoken door mis-matchde banden met ander profiel.
Ja er zal een verschil optreden tussen snelheid van de voor-as en de achter-as die door het middendiff opgelost moet worden, maar dat gebeurd ook als je de bocht om rijd, sterker nog, daar is het een differentieel voor!
Denk dat je het echt absurd gek moet maken wil je de tussendiff zo enorm opstoken dat er schade zal optreden (Denk dat hij door het visco gewoon vast gaat zitten als hij opwarmt, dus wringen).
Maar kan nooit erger zijn dan 10-15x de rotonde rond rijden lijkt mij.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Hallo,
Staat bij mijn XV in het boekje dat je gelijke banden en slijtage moet houden wegens mechanische schade.
Voor zover ik het begrijp geeft mijn computer met een grafiekje zelfs de slijtage (diameter?) tussen voor en achter aan.... gimmick of toch...
Het zal wel niet zo snel gaan maar als je ( buiten de wegliggingsprobs ) met verschillende profielen en diameters jaren gaat rijden komt er toch wat extra slijtage bijeen.
Wat is het punt om niet het uiterste op te zoeken.
Ik heb liever dat het diff 250k of meer mee gaat of bij 150k begint met wringen en dus ook slippen op gladde ondergrond....
In, stel 8 jaar, honderden euro's verdienen met een klein beetje werk is toch lekker?
Ben
Staat bij mijn XV in het boekje dat je gelijke banden en slijtage moet houden wegens mechanische schade.
Voor zover ik het begrijp geeft mijn computer met een grafiekje zelfs de slijtage (diameter?) tussen voor en achter aan.... gimmick of toch...
Het zal wel niet zo snel gaan maar als je ( buiten de wegliggingsprobs ) met verschillende profielen en diameters jaren gaat rijden komt er toch wat extra slijtage bijeen.
Wat is het punt om niet het uiterste op te zoeken.
Ik heb liever dat het diff 250k of meer mee gaat of bij 150k begint met wringen en dus ook slippen op gladde ondergrond....
In, stel 8 jaar, honderden euro's verdienen met een klein beetje werk is toch lekker?
Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Ik rij rondom met 2.6 bandenspanning en vier identieke banden...die worden elk jaar (rij 6 maanden op winterbanden rond) van voor naar achter gewisseld met als gevolg dat ze allemaal gelijk slijten,als de banden 'op' zijn komen er weer 4 identieke banden onder met rondom de zelfde bandenspanning.
Ik zie het nut er niet van in om met verschillende bandenspanning te rijden (nooit gedaan) of met niet gelijk afgesleten banden,gewoon...omdat het kan.
Hoef je jezelf ook niet de vraag te stellen of je diff of wat dan ook sneller slijt.
Gr.Quikfit
Ik zie het nut er niet van in om met verschillende bandenspanning te rijden (nooit gedaan) of met niet gelijk afgesleten banden,gewoon...omdat het kan.
Hoef je jezelf ook niet de vraag te stellen of je diff of wat dan ook sneller slijt.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Duidelijk ik zal nog èèn ton erbij zetten en dan mag hij wel zo,n beetje vertrekken.
Teller staat dan op 380 komt er nog wat kmters bij ook goed maar dan is hij wel zo,n beetje afgeschreven.
Dus 8 jaar gaat mijn oude gebakje vast niet meer mee. lees roest.
Eigenlijk geen enkel probleem om je zorgen om te maken.
Vroeg het me af,je ziet het zo vaak voorbij komen hiero.
ik rij wel met dezelfde banden maar ben niet echt secuur met bandenspanning controleren.
Als ik het 3,4 keer per jr. check
Die 3% meer of minder verbruik zie je niet echt terug in de gasprijs van €060,-
Hoeft propje zich geen zorgen te maken en kunnen we met beetje geluk toch nog met de daktent op vakantie in September.
Teller staat dan op 380 komt er nog wat kmters bij ook goed maar dan is hij wel zo,n beetje afgeschreven.
Dus 8 jaar gaat mijn oude gebakje vast niet meer mee. lees roest.
Eigenlijk geen enkel probleem om je zorgen om te maken.
Vroeg het me af,je ziet het zo vaak voorbij komen hiero.
ik rij wel met dezelfde banden maar ben niet echt secuur met bandenspanning controleren.
Als ik het 3,4 keer per jr. check
Die 3% meer of minder verbruik zie je niet echt terug in de gasprijs van €060,-
Hoeft propje zich geen zorgen te maken en kunnen we met beetje geluk toch nog met de daktent op vakantie in September.
Aju propje
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Het valt sowieso op dat er relatief vaak visco's sneuvelen. Ook zeer regelmatig bij mensen die juist goed op de banden letten. Voor mij des te meer reden om het niet aan de banden te wijden.
Als mijn banden nog 4-5mm profiel hebben en ik rijd er één lek, dan ga ik ze echt niet alle vier vervangen. Gewoon een nieuwe er op (dat wordt overigens niet opgevangen door het visco, maar door het voor of achter differentieel) en gaan. Als de andere 3 dan versleten zijn dan kan de vierde (jongere) band mooi naar het reservewiel.
Bandenspanning kan inderdaad ook stevig uitmaken in omtrek. Druk hangt af van de belading. Daarom is leeg het advies meestal om er aan de voorzijde meer lucht in te doen, terwijl vol beladen juist achter meer druk in de banden moet. Per saldo wordt de band dan dusdanig ingedrukt dat de omtrek, in theorie, weer gelijk is.
Het zal allemaal wel. Ik heb nog nooit een visco kapot gereden en als dat wel gebeurd zal deze vervangen worden. Gewoon je eigen gevoel hierin volgen.
Als mijn banden nog 4-5mm profiel hebben en ik rijd er één lek, dan ga ik ze echt niet alle vier vervangen. Gewoon een nieuwe er op (dat wordt overigens niet opgevangen door het visco, maar door het voor of achter differentieel) en gaan. Als de andere 3 dan versleten zijn dan kan de vierde (jongere) band mooi naar het reservewiel.
Bandenspanning kan inderdaad ook stevig uitmaken in omtrek. Druk hangt af van de belading. Daarom is leeg het advies meestal om er aan de voorzijde meer lucht in te doen, terwijl vol beladen juist achter meer druk in de banden moet. Per saldo wordt de band dan dusdanig ingedrukt dat de omtrek, in theorie, weer gelijk is.
Het zal allemaal wel. Ik heb nog nooit een visco kapot gereden en als dat wel gebeurd zal deze vervangen worden. Gewoon je eigen gevoel hierin volgen.
"I feel Legacy"
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Dank je zo denk ik er ook over.
Als er wat sneuvelt is het op vakantie.
Als we weer eens volgas in low in z.n 1 de smalle bergpassen oprijden.
Dan maak ik wel eens zorgen of het heel blijft.
Vorig jaar reden we tegen het verkeer in op een trialbaan voor motoren.
We hadden er bijna 2 op de motorkap.
In Italië.
Kijk nog zo in die grote verschrikte ogen.
Omkeren was geen optie.
Dus gas op de stengel en gaan.
Als er wat sneuvelt is het op vakantie.
Als we weer eens volgas in low in z.n 1 de smalle bergpassen oprijden.
Dan maak ik wel eens zorgen of het heel blijft.
Vorig jaar reden we tegen het verkeer in op een trialbaan voor motoren.
We hadden er bijna 2 op de motorkap.
In Italië.
Kijk nog zo in die grote verschrikte ogen.
Omkeren was geen optie.
Dus gas op de stengel en gaan.
Aju propje
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Het is vrij simoel, het zonnewiel en satelietwiel in een diff heeft geen lagers.
Ze zijn inderdaad gemaakt om een bocht op te vangen, niet om continu een verschil op te vangen.
Ik had vorig jaar een lekke band, reservewiel was de zelfde maat, 3 mm minder profiel maar toch een 3cm grotere omtrek dan de band die er onder zat.
Visco werdt toch warm en na 200 km hoefde ik niet te remmen toen ik full lock een parkeerplaats op draaide.
Een verschil op een vooras of achteras heeft zeker invloed op je middendiff.
Gerrit Spoel had het erover dat na de zomervakantie meer visco's werden besteld bij subaru Aalsmeer.
Bij volvo rijden ook veel AWD's zonder tussenas door een defecte haldex.
En zo zijn er meer merken die een Advies geven over profieldieptes, geen verschillende banden merken of alleen per 4 vervangen.
En het is algemeen bekend dat er tot 5% verschil mag zitten in band afmetingen.
Niet voor niks worden tachografen van vrachtwagens en bussen jaarlijks geijkt en staan de bandgegevens in het rapport.
Eric
Ze zijn inderdaad gemaakt om een bocht op te vangen, niet om continu een verschil op te vangen.
Ik had vorig jaar een lekke band, reservewiel was de zelfde maat, 3 mm minder profiel maar toch een 3cm grotere omtrek dan de band die er onder zat.
Visco werdt toch warm en na 200 km hoefde ik niet te remmen toen ik full lock een parkeerplaats op draaide.
Een verschil op een vooras of achteras heeft zeker invloed op je middendiff.
Gerrit Spoel had het erover dat na de zomervakantie meer visco's werden besteld bij subaru Aalsmeer.
Bij volvo rijden ook veel AWD's zonder tussenas door een defecte haldex.
En zo zijn er meer merken die een Advies geven over profieldieptes, geen verschillende banden merken of alleen per 4 vervangen.
En het is algemeen bekend dat er tot 5% verschil mag zitten in band afmetingen.
Niet voor niks worden tachografen van vrachtwagens en bussen jaarlijks geijkt en staan de bandgegevens in het rapport.
Eric
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
En dit advies is gegeven onder meer door de bandenfabrikanten en dealers samen op een hoopje en wij van wc eend en G.Spoel.
Ach weet je ik ga het mee maken.
Vertroetel m.n auto niet echt.
Gooi er af en toe olie in.
En af en toe breekt er wat af tijdens een tripje.
Maar ik neem het wel met een korreltje suiker.
De lak ziet er niet meer uit door al die krassen.
En hoop dat het onderstel ook nog ff meegaat.
Maar ik verlang soms iets teveel van de auto.
Dacht echt dat ze veel konden hebben de subaru's.
Maar als ik m.n banden aflaat met de defleators.
Zullen die ook wel niet allemaal geijkt zijn.
En ik zou niet weten of het warm wordt na 200 mtr.
Soms is het maar beter niet al te veel te weten.
Ik dank jullie voor de adviezen.
En we gaan het meemaken in september.
Wordt weer eens tijd dat ik m.n 500EXC kan uitlaten.
Die doet niet zo moeilijk over bandenspanning.
Meestal met 0.8 bar maar op stenen liever iets meer.
Ivm. Snakebites.
Ook al gehad met de forester.
Ach weet je ik ga het mee maken.
Vertroetel m.n auto niet echt.
Gooi er af en toe olie in.
En af en toe breekt er wat af tijdens een tripje.
Maar ik neem het wel met een korreltje suiker.
De lak ziet er niet meer uit door al die krassen.
En hoop dat het onderstel ook nog ff meegaat.
Maar ik verlang soms iets teveel van de auto.
Dacht echt dat ze veel konden hebben de subaru's.
Maar als ik m.n banden aflaat met de defleators.
Zullen die ook wel niet allemaal geijkt zijn.
En ik zou niet weten of het warm wordt na 200 mtr.
Soms is het maar beter niet al te veel te weten.
Ik dank jullie voor de adviezen.
En we gaan het meemaken in september.
Wordt weer eens tijd dat ik m.n 500EXC kan uitlaten.
Die doet niet zo moeilijk over bandenspanning.
Meestal met 0.8 bar maar op stenen liever iets meer.
Ivm. Snakebites.
Ook al gehad met de forester.
Aju propje
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Niets ten nadele van Gerrit Stoel, hij is een zeer kundig man en in NL zeker autoriteit op Subaru gebied, maar de meeste auto's worden in de zomervakantie meer en zwaarder gebruikt. Dus als er iets kapot gaat, dan is de kans groot dat het dan is. Dat staat mi. nog steeds los van de banden.
Tuurlijk, bij extreme afwijkingen gaat de boel kapot. Maar wat verschil in profieldiepte kan echt niet zo'n kwaad.
En tjsa, verschillende (merken) banden snap ik sowieso nooit zo goed.
Tuurlijk, bij extreme afwijkingen gaat de boel kapot. Maar wat verschil in profieldiepte kan echt niet zo'n kwaad.
En tjsa, verschillende (merken) banden snap ik sowieso nooit zo goed.
"I feel Legacy"
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Op een Australische website van een leverancier van visco's las ik dat deze onderdelen in de SF nagenoeg bomvrij zijn en zelden kapot gaan. In de SG sneuvelen ze vaker (en zijn volgens hen niet te repareren...... ) De latere zijn ook weer beter.
Ik vermoed dat er nog iets anders een rol speelt. Eric had het een keer over "voorspanning". Ik heb gemerkt dat de bak anders klinkt voor en na het wisselen van de visco. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
Misschien is het juist wel beter als hij het met enige regelmaat "voor zijn kiezen krijgt" dan wanneer de berijder netjes is, zoals ondergetekende Net zoiets als dat remmen vast gaan zitten als je ze niet met regelmaat stevig gebruikt.
Ik vermoed dat er nog iets anders een rol speelt. Eric had het een keer over "voorspanning". Ik heb gemerkt dat de bak anders klinkt voor en na het wisselen van de visco. Misschien heeft dat er iets mee te maken?
Misschien is het juist wel beter als hij het met enige regelmaat "voor zijn kiezen krijgt" dan wanneer de berijder netjes is, zoals ondergetekende Net zoiets als dat remmen vast gaan zitten als je ze niet met regelmaat stevig gebruikt.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Ik was sprak een specialist van Subaru versnellingsbakken en motoren, NMB Motoren, die gaf aan dat op de rechte stukken de differentieel dan een opdonder krijgt bij verschillende profieldikte. Ik had 2 mm verschil 4,5 mm en 6,5 mm winterbanden. Twee winterbanden zouden zo ie zo al niet meer lang meegaan gelet op de 4 mm functioneringseis voor winterbanden. Heb direct banden gekocht die bijna geen verschil hebben.
Outback XT limited wrx 2008
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Ik koop altijd 4 nieuwe en dan wissel ik van voor naar achteren zodat alle banden gelijkmatig slijten.
Gr.Quikfit
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Dat lukt idd aardig, ja.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Hier idem : met de bandenwissel van zomer naar winter en vice versa gaan de banden die het vorige seizoen op de vooras zaten naar achter toe om een zoveel mogelijke gelijke slijtage te bewerkstelligen..
Vorig jaar ook 4 nieuwe zomersloffen aangeschaft voor de preza omdat er 1 naar de bliksem ging ( en ook verdroogt waren )
Dit herinnert me er ook aan om de banden onder de suzibaru van voor naar achter / achter naar voor te wisselen....
Die staat op 4seizoenen bandjes...
Vorig jaar ook 4 nieuwe zomersloffen aangeschaft voor de preza omdat er 1 naar de bliksem ging ( en ook verdroogt waren )
Dit herinnert me er ook aan om de banden onder de suzibaru van voor naar achter / achter naar voor te wisselen....
Die staat op 4seizoenen bandjes...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
in de emiraten waren de wegen anno 1980 pas "iets met bitumen en beton", echter tot zeker midden jaren '90 nog steeds los en verhard zand en stenen dat door zn caterpillar machine tot weg was getrokken (de oorspronkelijk truck/service roads langs de hoogspanningsmasten en afgelegen nederzettingen).
wij hadden 3 generaties legacy in 24 jaar tijd, never nooit niet ene keer niet een probleem met de diff/visco whatever. gelijke banden, slijtage? was da? een band werd vervangen als het stuk knalde!
dit zijn de emiraten, denk niet dat er toen enig vorm was van huidige besef mbt gelijke spanning en profiel enzo! het reed dus whats problem?
in kazachstan/iran/vietnam/thailand/rusland/witrusland diverse subs gezien. die mensen lachen jullie uit met je emo gevoelens over je visco! in kazachstan kwam een forester turbo ons flink voorbij blazen, wij in een nieuwe landcruiser (jaja wij waren "gasten" dus moest goed zijn!), over een hobbelige weg nog uit de handelsreizen tijdperk!
bij de resthouse 10tallen kms verderop de forester gezien en coureur gesproken: alleen de hilux en de Lada Nina zijn waardige concurrenten, en nooit wat met de auto gehad!
kortom: buiten de bekende werelddelen worden (deze) autos echt goed (mis-)bruikt, en blijven best wel lang heel. en hier worden hele boeken geschreven en musicals gemaakt over wat 1mm bandenomtrek verschil met je visco doet?
dus eigelijk ondersteund het mijn gedeelde mening met Propje, neem het met een korreltje suiker...
begrijp me niet verkeerd ook al heb ik die neiging om zo over te komen: alles kan en gaat kapot. we zijn mensen uit heel verschillende omstandigheden en omgevingen. bij de ene is dit, de ander is dat. als je bang bent van die ene schaamhaar verschil in "iets" dat je visco kan beschadigen, rij dan iets anders.
wij hadden 3 generaties legacy in 24 jaar tijd, never nooit niet ene keer niet een probleem met de diff/visco whatever. gelijke banden, slijtage? was da? een band werd vervangen als het stuk knalde!
dit zijn de emiraten, denk niet dat er toen enig vorm was van huidige besef mbt gelijke spanning en profiel enzo! het reed dus whats problem?
in kazachstan/iran/vietnam/thailand/rusland/witrusland diverse subs gezien. die mensen lachen jullie uit met je emo gevoelens over je visco! in kazachstan kwam een forester turbo ons flink voorbij blazen, wij in een nieuwe landcruiser (jaja wij waren "gasten" dus moest goed zijn!), over een hobbelige weg nog uit de handelsreizen tijdperk!
bij de resthouse 10tallen kms verderop de forester gezien en coureur gesproken: alleen de hilux en de Lada Nina zijn waardige concurrenten, en nooit wat met de auto gehad!
kortom: buiten de bekende werelddelen worden (deze) autos echt goed (mis-)bruikt, en blijven best wel lang heel. en hier worden hele boeken geschreven en musicals gemaakt over wat 1mm bandenomtrek verschil met je visco doet?
dus eigelijk ondersteund het mijn gedeelde mening met Propje, neem het met een korreltje suiker...
begrijp me niet verkeerd ook al heb ik die neiging om zo over te komen: alles kan en gaat kapot. we zijn mensen uit heel verschillende omstandigheden en omgevingen. bij de ene is dit, de ander is dat. als je bang bent van die ene schaamhaar verschil in "iets" dat je visco kan beschadigen, rij dan iets anders.
- boswachterfan
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Iets genuanceerder verhaal: Alles wat je altijd al wilde weten over de visco, maar nooit durfde te vragen
https://www.alldrivesubaroo.com.au/gear ... ferential/
https://www.alldrivesubaroo.com.au/gear ... ferential/
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: zin of onzin verschillend profiel hoogte.
Ik had na monteren van mijn reserveband in zuid Frankrijk binnen 50 km een schoekende legacy bij maximaal insturen.
Was op de terugreis en omtrek band scheelde maar (gemeten) 4 cm, maat was hetzelfde, wel ander merk.
Eric
Was op de terugreis en omtrek band scheelde maar (gemeten) 4 cm, maat was hetzelfde, wel ander merk.
Eric