Forrester stuurt vaag

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Ad18
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2021 09:02

Forrester stuurt vaag

Bericht door Ad18 »

Hallo

Ik heb een vraag.

Heb zeer onlangs een forester diesel gekocht. Met nieuwe apk. De subaru rijdt goed alleen 1 probleempje wat niet eerder opmerkten. Hij stuurt “vaag” in de zin van je moet in de bochten het stuur goed vasthouden. Da auto heeft de neiging steeds uit de bocht te breken. Je moet steeds als het ware een weerstand overwinnen. Soort van duw duw duw. Heel lastig uitleggen. Zat even te googlen zag iets van verkleving stuurkolom. Heeft iemand een idee?

Dank!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door *thomas* »

Als ik me niet vergis is de stuurbekrachtiging op de diesel elektrisch? Bij de Legacy gaan ze al eens stuk (stuurhuis), kan ook een slecht contact op de elektromotor zijn.
Ad18
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2021 09:02

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door Ad18 »

Dank voor snelle reactie. Wat ik mij ook bedacht misschien moet de auto uitgelijnd worden. Zijn eigenlijk ook wel uitlijn symptomen
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door SP-Boxer »

Was er met dit model geen regelmatig probleem met het stuurhuis, of was dat de nieuwere?
Staat me bij dat de dealer al diverse nieuwe heeft geplaatst tegen veel geld. Er zouden ook bedrijven zijn die ze reviseren.

Gebruik de zoekfunctie eens, want volgens mij heb ik dit al eerder gelezen hier.
"I feel Legacy"
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door Juliette »

Als je deze auto pas net hebt gekocht dan zou ik ook eerst uitlijnen. Een auto waar je al jaren mee rijdt en dit ineens gaat doen denk je aan een technisch mankement. Maar bij een onbekende wagen eerst terug naar de basis en dat is nakijken of alles goed recht staat en dan pas verder zoeken.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door sufos »

SP-Boxer schreef:Was er met dit model geen regelmatig probleem met het stuurhuis, of was dat de nieuwere?
Staat me bij dat de dealer al diverse nieuwe heeft geplaatst tegen veel geld. Er zouden ook bedrijven zijn die ze reviseren.

Gebruik de zoekfunctie eens, want volgens mij heb ik dit al eerder gelezen hier.

Klopt helemaal: viewtopic.php?f=7&t=4655&p=58724&hilit=stuurhuis#p58724
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door quikfit »

FF zeuren bij de verkopende partij...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door *thomas* »

SP-Boxer schreef:Was er met dit model geen regelmatig probleem met het stuurhuis, of was dat de nieuwere?
Staat me bij dat de dealer al diverse nieuwe heeft geplaatst tegen veel geld. Er zouden ook bedrijven zijn die ze reviseren.

Gebruik de zoekfunctie eens, want volgens mij heb ik dit al eerder gelezen hier.
Bij de Legacy van dezelfde generatie werden op de dieselwagens elektronische stuurhuizen gebruikt die dit soort problemen gaven...
Ad18
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jul 2021 09:02

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door Ad18 »

Dank voor alle reacties! Het lijkt er op dat iedereen (op zijn manier) gelijk heeft. Hoe kan dit?

Wat ik in mijn eerste post er niet bij gezegd heb is dat we voor vertrek naar ons vakantieadres in Italie 4 nieuwe banden aangeschaft hebben en dat het hier warm is.

Wat heeft dit met elkaar te maken? De uitlijners hebben gelijk gekregen. Na het uitlijnen rijdt en stuurt de auto het eerste half uur perfect. Degenen die wijzen naar de stuurhuisproblemen hebben (denk ik) ook gelijk. Waarom? Omdat het probleem zich (in mindere mate weliswaar dankzij het uitlijnen) nog steeds voordoet. Vooral na een half uur rijden in de hitte (Italie). Ik begrijp uit het oudere topic dat de kunststof lagers in het stuurhuis niet bestand (meer) zijn tegen hoge temperaturen waardoor de stuurbekrachtiging begint (over) te compenseren. De schokjes met sturen, het tegen een weerstand aanduwen en het stuur wat niet echt automatisch wil terugkeren naar zijn middenstand.

Ik ben bang dat dit in de papieren gaat lopen. Nu eens kijken hoe dit (het liefst tegen beperkte kosten) op te lossen.

Dank voor de hulp tot zo ver!
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door *thomas* »

Bedankt voor je terugkoppeling, dat is altijd fijn.

Hoe zit het verder met de staat van het motorblok? Is dit ooit vervangen/gereviseerd? De eerste generatie diesels van Subaru zijn doorgaans probleemmotoren (in extreme mate). Wees er eerst zeker van dat dit in orde is.
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door Juliette »

Bedankt voor je terugkoppeling.

Je zegt nieuwe banden; zijn die al eens opnieuw uitgebalanceerd? Dat is vaak wel de moeite waard na een paar 100 km inrijden. Of zijn ze na montage uberhaupt wel gebalanceerd?

Ook bandjes reageren op temperatuur.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door erichendri »

Worden natuurlijk altijd gebalanceerd.
Nabalanceren komt amper voor.
Heeft ook niks met sturen te maken.

Eric
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door Juliette »

Balanceren is een vak. Helaas al een paar keer meegemaakt dat loodjes zijn verloren of dat je het gevoel hebt dat er iets niet klopt en bij controle blijkt dat de huidige gewichten en locatie daarvan helemaal niet kloppen. Dan laat ik het even in het midden of dat aan het apparaat of de bediener lag :roll:

En 1x temaken gehad met een kromme velg die niet meer goed te balanceren was zonder de halve voorraad erop te plakken.

Of je het met sturen merkt hangt er vanaf hoe groot de afwijking is. Een kromme velg voel je wel :lol: . Maar het geeft altijd een onevenredige belasting en slijtage aan de auto.
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door SP-Boxer »

Nabalanceren na een paar 100km weet ik niet, maar ik weet wel dat ik bij de auto's waar ik kilometers mee maak elk jaar de wielen balanceer. Wielen gaan er goed gebalanceerd op en na een half seizoen (ca. 10.000km) zit er opnieuw een afwijking in.
Kromme velg balanceren heeft inderdaad weinig nut, want die blijft afwijkingen geven.

Ik verwacht echter niet dat het hier de oorzaak zal zijn. De warmte lijkt me de grootste rol te spelen in dit verhaal.
"I feel Legacy"
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Forrester stuurt vaag

Bericht door *thomas* »

Balanceren voorkomt in eerste plaats trilling, geen vaag stuurgedrag.

Het gedrag dat de topicstarter omschrijft hebben wij tot 3 maal toe bij twee verschillende volvo's XC70 mogen ervaren, was telkens het stuurhuis (die staan er ook om bekend dat ze er last van krijgen).
Plaats reactie