welk merk en type banden

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

welk merk en type banden

Bericht door sj_hendrikx »

Deze vraag zal vast wel eens gesteld zijn, maar toch.

Ik begrijp dat bij onze subarus de banden liefst allemaal zelfde merk zijn en ook ongeveer even veel profiel (max 2 mm afwijking). ook las ik dat je voor en achter wel eens moet wisselen om gelijke slijtage te krijgen.

Nu zag ik dat mijn reserveband een yokohama band is....

welk merk en type banden rijdt hier iedereen? en waarom?
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: welk merk en type banden

Bericht door Raph »

Mijn banden, inclusief de reserveband, zijn van het Sloveense merk Sava, een van de merken van Goodyear.
Voluit: Sava Intensa UHP 2 XL 215/55 R17 98W

Ze zitten er inmiddels ruim 40.000km onder en bevallen uitstekend, zowel op verharde als op onverharde wegen, en zijn nog lang niet versleten. Ook onder extreme omstandigheden, zoals de slagregens van deze week, deden ze onverstoorbaar hun ding. En je kunt behoorlijk hard de hoek mee om, zonder dat ze een krimp geven.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: welk merk en type banden

Bericht door quikfit »

Hier in Noorwegen haal ik de 25.000km niet,ongeacht merk...Continental,Goodyear en Nokian.
En omdat banden het enige contact zijn met de weg rij ik enkel banden die hoog scoren in de diverse tests met de toevoeging van mezelf dat ze goed moeten presteren met aqua planning omdat er hier geen zoab bestaat. Winterbanden altijd Nokian.(spijkerbanden)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: welk merk en type banden

Bericht door Juliette »

Ik lees even mee.

Nu yokohama geolanders. Maar rij vooral asfalt en de volgende ronde wil ik liever een goede straat band. De meeste 4x4 banden vind ik teveel over de wang weg rollen in het sportievere bochtenwerk.
Subaru Forester 2004
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: welk merk en type banden

Bericht door Propje »

Rij het hele jaar door 4 seizoensbanden iets van vredestein.
En met vakantie bf goodrich.
Die laatste zijn ronduit gevaarlijk met regen en nat asfalt.
Dus dan moet je wat rustiger aan doen.
Aju propje
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: welk merk en type banden

Bericht door boswachterfan »

Ik ben altijd van de premium banden geweest. Nooit een cent besparen op banden en onderstel. Vorig jaar was ik bij de bandenboer voor nieuwe sloffen voor de rode schone. Na wat zoeken en kijken gaf hij Maxxis banden als voorstel. Had ze zelf onder zijn bedrijfsbus en was er erg tevreden over. Omdat ik hem vertrouw, heb ik zijn advies opgevolgd. Dat was een aangename verrassing. Op droog wegdek sturen ze goed, nat wegdek prima, en in de sneeuw bleken ze het heel goed te doen. Enige minpunt is dat ze wat meer hoorbaar zijn dan de Brugstenen die ik daarvoor had. Ze waren 80 euro p/st i.p.v. de 120 voor de premium merken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
sj_hendrikx
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 mar 2019 14:12

Re: welk merk en type banden

Bericht door sj_hendrikx »

Raph schreef:Mijn banden, inclusief de reserveband, zijn van het Sloveense merk Sava, een van de merken van Goodyear.
Voluit: Sava Intensa UHP 2 XL 215/55 R17 98W

Ze zitten er inmiddels ruim 40.000km onder en bevallen uitstekend, zowel op verharde als op onverharde wegen, en zijn nog lang niet versleten. Ook onder extreme omstandigheden, zoals de slagregens van deze week, deden ze onverstoorbaar hun ding. En je kunt behoorlijk hard de hoek mee om, zonder dat ze een krimp geven.
dit merk en type heb ik een tijdje op een volvo gehad. Verrassend goede en slijtvaste band. Veel beter dan ik had verwacht.
Gebruikersavatar
Forestervriend
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:08

Re: welk merk en type banden

Bericht door Forestervriend »

Rijd al hele tijd op Michelin Crossclimate banden.
Na een klein 100.000 km kan ik zeggen een superband zowel op de verharde weg als minder begaanbare wegen.
Met de 2 Foresters heb ik 80.000 km met deze bande gereden.
Bij het inruilen einde van 2020 was er nog 4,5 mm aan profiel over.
Bij de outback is slijtage niet waarneembaar en een kleine 20.000 km mee gereden
Groet Eric en Bea,

Blij dat ik ben "besmet" met met het Subaru virus
Subaru Outback 2017, 66.000 km 12-2020 tot 7-2023
Subaru Outback 2019, 35.000 km 01-2024

https://www.subaruclub.nl/forum/viewtop ... =4&t=97212
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: welk merk en type banden

Bericht door Propje »

Rij je dan 100k met een setje Michelins?
Lijken wel op de Vanco van Conti knetterhard en slijt zowat niet.
Maar michelin heeft meestal zachte compound
Aju propje
snoef
Berichten: 363
Lid geworden op: 08 mei 2018 12:01

Re: welk merk en type banden

Bericht door snoef »

Bij deze vraag is het goed te weten wat voor rijder je bent en wat je met je auto wilt doen en/of uitstralen. Zelf reed ik vaak op de camping met nat gras en gleed met energiezuinige banden altijd weg net als alle anderen. Met mijn All Terrains heb ik daar nooit meer last van gehad. De banden nodigden verder uit om wat vaker de landweggetjes te pakken door het bos, die ook ook nogal eens glad kunnen zijn door modder. Met de all terrains geen probleem. Veel moderne AT's rijden lekker stil op de weg en hebben toch goed grip van de weg af. Iedere keer als ik mij auto zie, toveren de banden een big smile op mijn gezicht. En als ik met de auto rijd, voel ik ook elk moment dat ik geweldige banden onder mijn auto heb. Hier en daar zitten nog echte bandenleveranciers. Geweldig om daar eens te gaan neuzen. 2e keus zou voor mij de Vredestein Quatrac5 zijn, waar ik heel goede dingen over heb gehoord.



sj_hendrikx schreef:Deze vraag zal vast wel eens gesteld zijn, maar toch.

Ik begrijp dat bij onze subarus de banden liefst allemaal zelfde merk zijn en ook ongeveer even veel profiel (max 2 mm afwijking). ook las ik dat je voor en achter wel eens moet wisselen om gelijke slijtage te krijgen.

Nu zag ik dat mijn reserveband een yokohama band is....

welk merk en type banden rijdt hier iedereen? en waarom?
Forester 2011 FB20
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: welk merk en type banden

Bericht door Mrdjc »

Mijn Forester kwam met Vredestein Ultrac Cento (215/55 ZR17 94Y)
Niet bepaald een "Budget" band, maar ze gaan er ook gelijk af zodra ze op zijn.

Bagger band, langer als 2 dagen stil staan = trilling bij 80-130km/u voor eerste 10km.
Kouder als 10c buiten? Trilling bij 80-130km/u voor eerste 20km.
En ook HERRIE als ze koud zijn.
Ook nogal wat slijtage aan de voorzijde van bochten nemen met snelheid (Hij zou uitgelijnd zijn geweest volgens de verkoper.. maar ja...)

Eenmaal opgewarmd, "prima" band, lijkt goed te rollen en redelijk rustig.

Kan wel in nat weer bij flink gas een beetje glijden in de bochten.
Ook plassen water vrij simpel aquaplanen.

Weet niet of de forester in dat opzicht "slechter" is als mijn legacy, want daar heb ik daar nooit last van gehad (andere bandjes)
Vind wel dat de zijwanden natuurlijk veels te hoog zijn voor dit type auto gezien wat ik ermee doen, maar op landweggetjes en onverhard kan ik mij er wel iets bij voorstellen.


Dus ja.. Denk dat er Uniroyal Rainsport 5's onder gaan komen, net als bij mijn legacy, die bevallen zeer goed!
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: welk merk en type banden

Bericht door *thomas* »

We moeten inderdaad eerst weten wat je plannen zijn. Bovendien kunnen banden afhankelijk van de gekozen maat een ander rijgedrag teweeg brengen.

Voorbeeld:

Ik had op mijn Forester EN Outback 215/60/16 Vredestein Quatrac 5 banden. Leuke band voor allround straatgebruik en onverharde veldwegen.

Daarna op diezelfde Outback 225/45/18 Vredestein Quatrac 5 banden gemonteerd. Dezelfde band dus. Nooit meer. Enorm zoekerig.

Voorts hebben vrienden en familie goede ervaringen met de Continental AllseasonContact (zowel op Volvo, Peugeot...). Zou nu ook mijn eerste keuze zijn bij een allseason.
Plaats reactie