Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Voor de overige technische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Ik heb van mijn pa 2 stuks LifeHammer Evolution van de ANWB gekregen om te monteren in de Forester II. Fijn zo'n pa die begaan is met onze veiligheid!
Deze is het: https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/lif ... lsrc=aw.ds)
Hier komt een montagebeugeltje bij, die je met een klembout kan vastzetten op een portierbak. Helaas werkt dit niet met de 'netjes' die de Forester in de deurvakken heeft.

Ik ben dus op zoek naar een andere noodhamer en was op zoek naar tips en ideeën waar ik deze het beste kan monteren.
Moet niet in de weg zitten, maar uiteraard wel snel en makkelijk bereikbaar mocht het ooit nodig zijn.

Wie heeft plaatjes of goede tips om LifeHammer / Noodhamer in de Forester II (of andere Subaru) te monteren?

Dank,

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
jakkerma
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 apr 2016 08:49

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door jakkerma »

In m'n eerste Forester SF Turbo was er plaats om 'm boven je hoofd boven de portier te schroeven: handig als je op z'n kop in het water ligt.
Bij m'n 2e Forester SG is daar geen plaats door het open dak..Dus zit ie in het netje beneden: niet handig..
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Propje »

Altijd op plafond.
Anders kan je er niet bij.
Aju propje
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door DucATIRadeon »

hadden de life hammer ook op het plafond zitten net achter de binnenverlichting bij de spiegel: doe je handen maar eens omhoog en kijk waar ze uit komen.
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Raph »

In m'n Legacy zit-ie op de middenconsole, aan de passagierskant. Goed bereikbaar voor de bestuurder en de passagier voorin.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door boswachterfan »

Ik ben een keer met 140 rond gegaan met een auto vol spullen in houders en klemmen. Je wilt niet weten wat er dan allemaal door de auto vliegt. Hij zit stevig in het netje, rechts.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Propje »

De clip waar hij automatisch inklikt is ook zeker niet stevig genoeg als je over de kop gaat.
Tyrib eromheen.
In geval van nood trek je die wel overmidden
Aju propje
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Dank allen voor de reacties.

Voor dit type Lifehammer (Evolution dus), daarmee hoef je niet te slaan, maar knalt er een pin uit als je hem op het raam drukt), is er ook een andere beugel te koop die je met 2 schroeven ergens in schroeft (bijv. middenconsole). Zie hieronder voor de afbeelding.
Hier de link: https://lifehammer.myshopify.com/collec ... -evolution
LifeHammer console montage.png
Nu vind ik op het plafond wel een nette optie, maar met die opbergvakjes en kort daarachter het open dak gaat hem dat niet worden.
Boven het portier lijkt qua positie ook niet slecht, maar of dat geen scherpe plek wordt je hoofd kan zijn tijdens een ongeluk kan een nadeel zijn.

Ik moet nog even verder puzzelen.
Intussen kan ik wel de montageset bestellen, want met dat klembeugeltje wordt het sowieso niks.

gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Hierbij nog een paar foto's voor de montagehouders van de Lifehammer Evolution en de Plus. Deze zijn wat beter geschikt om de Lifehammer op een oppervlak te plaatsen:
IMG_5031 (Small).JPG
IMG_5035 (Small).JPG
IMG_5037 (Small).JPG

Ik heb ze besteld via de Lifehammer webpagina.

gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Vervolgens de vraag wat is nu een gunstige plek om de Lifehammer te plaatsen; paar plekken die gunstig lijken:

- rechterzijde middenconsole. Ik denk dat ik hier wel met parkers de houder aan kan monteren:
IMG_5041 (Small).JPG
- dakzijde, enige plek die ik kan vinden is aan zo'n deksel van een opbergvakje. Achter de opbergvakjes begint het scherm voor het open dak, dus dat is geen optie.
Dit deksel lijkt me stevig genoeg voor de lifehammer. Montage zou met boutje-moertjes kunnen.
IMG_5042 (Small).JPG

Nog andere mooie plekken die ik gemist heb?


gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2408
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door boswachterfan »

Ik heb vele aanrijdingen behandeld, in een vorig leven :twisted: en ik zou nooit iets hards aan het dak vast maken. Er komen enorme krachten vrij bij een flinke klapper en het is onvoorspelbaar wat er dan in de auto gebeurd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Juliette
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 okt 2020 12:44

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Juliette »

Ik heb hem op de plek zitten van jouw 2de foto
Subaru Forester 2004
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Raph »

Juliette schreef:Ik heb hem op de plek zitten van jouw 2de foto
Idem.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Vandaag eens even tijd gehad om wat te gaan monteren.

Ik had onlangs geschreven dat ik voor zowel de Lifehammer Plus en de Evolution een aanvullende montageset had gekocht, eigenlijk met als doel de kunststof houder ergens in te schroeven en dan deze houder voor de Lifehammer te gebruiken.

Bij deze montageset zit echter ook een extra klembeugel, welke beter werkt dan ik had verwacht. Deze is mij goed van pas gekomen, zie ook de foto's.

In het deurnetje bestuurderszijde heb ik deze klembeugel gebruikt voor de Evolution. Houder iets naar boven gericht, zodat de schacht v/d Lifehammer bereikbaar is mocht je hem nodig hebben. Bovendien zit die zo netjes uit de weg van de deurbak zelf. Omdat de houder aan het begin zit van het deurnetje, is er weinig beweging van de Lifehammer. Ik kan hem eruit pakken, zonder dat de klembeugel verplaatst.
Forester_deurbak_1 (Small).JPG
Forester_deurbak_2 (Small).JPG
Dezelfde klembeugel heb ik ook gebruikt bij de middenconsole. Hier heb ik de Plushouder op gemonteerd.
Ik dacht ik doe een Lifehammer van elk type erin, wie weet welke het beste geschikt is bij de noodsituatie.
Ook deze heb iets naar boven gemonteerd met de schacht, wie weet komt dit kleine beetje extra bereikbaarheid me van pas op het moment dat het echt nodig.
Forester_midconsole_1 (Small).JPG
Forester_midconsole_2 (Small).JPG
gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Propje »

Daar kom je dus bijna niet bij als je onderste boven hangt in je gordels die dan op slot zitten omdat je erin hangt.
Aju propje
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Propje schreef:Daar kom je dus bijna niet bij als je onderste boven hangt in je gordels die dan op slot zitten omdat je erin hangt.
Dan kan een punt zijn inderdaad.
Maar op het dak is niet zoveel ruimte (zie ook mijn eerdere posts), maar zie ik op zich als een goede plek (zit daar ook in onze bedrijfsbus)

Ter verduidelijk nog 2 foto's van de Lifehammers Evolution en Plus in mijn Peugeot 206.
De 206 heeft wel een standaard deurbak met kunststof rand.
Hier is de beugel op geplaatst die je standaard bij de Evolution krijgt:

(ik kan de foto's even niet plaatsen vandaag 'forumlimiet bereikt'. Ik probeer het op een later moment nog eens)
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Propje
Berichten: 1201
Lid geworden op: 13 nov 2018 12:21

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Propje »

Imgbb super ik kan eindeloos foto's plaatsen en als ik het kan is het nooit moeilijk.
Ga pitten over 5.00 uur de wekker op weg naar Slovenië.
Lkr blubber en koeiestront rijden op de bergweiden
Aju propje
Gebruikersavatar
Raph
Berichten: 1447
Lid geworden op: 13 dec 2018 23:24

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Raph »

Bram_R schreef:(ik kan de foto's even niet plaatsen vandaag 'forumlimiet bereikt'. Ik probeer het op een later moment nog eens)
Hier is een link naar een pagina met uitleg over het plaatsen van foto's op het forum.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Raph schreef:
Bram_R schreef:(ik kan de foto's even niet plaatsen vandaag 'forumlimiet bereikt'. Ik probeer het op een later moment nog eens)
Hier is een link naar een pagina met uitleg over het plaatsen van foto's op het forum.
Tja, ik resize foto's al jaren met 'Image Resizer for Windows' en meestal ga ik gelijk voor Small (640x480 pixels; ca. 80 - 120kB), groot zat voor de meeste topics.
En toch kreeg ik die melding.
Vanavond nieuwe poging met de 2 stuks 640x480 foto's en de gele driehoekjes belemmeren de upload.

gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Plaats LifeHammer / Noodhamer in Forester II

Bericht door Bram_R »

Propje schreef:Daar kom je dus bijna niet bij als je onderste boven hangt in je gordels die dan op slot zitten omdat je erin hangt.
Foto's van een hoog (tegen het dak) geplaatste lifehammer in de Forester (II) zijn welkom uiteraard.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Plaats reactie