Gasklephuis Legacy IV BP

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door forbert »

Mijn verbruiksmeter doet raar, van skyhigh naar normaal.Nu ben ik al wat ouder, en voor het leasegebeuren reed ik altijd lekker gewoon simpele motoren met carburateurs. Nu bedacht ik mij dat als de gasklep niet als dicht gezien wordt (of is) er raar gemeten wordt. Na wat gegoogle op throttle body bedacht ik me wel drie keer, ergo: hoe maak ik dat ding schoon en gangbaar, als t überhaupt nodig is?

Bij mijn weten moet je op je verbruiksmeter - als je van het gas afgaat - 0,0 zien, en dat zie ik niet. Dus ik denk dat ie of niet dicht gaat, of niet als dicht gezien wordt.

Wie weet maak ik me te druk, maar ik wil m zo zuinig als mogelijk.

degasgevert
Groets, Forbert.
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door DucATIRadeon »

bij onze SJ forester ging deze ook niet op 0.0 staan maar 0.2. altijd.
mijn outback 2015 geeft dan weer wel 0.0 aan.

nu weet ik niet of het uit maakt: de forester had een gaskabel en de outback is throttle-by-wire (elektrisch).
Gebruikersavatar
subfan
Berichten: 555
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:28

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door subfan »

Hallo,

Voor zover ik weet gaan niet alle motoren naar 0 verbruik vanwege de overgang van geen gas naar optrekken.
Hoe dit bij Subaru is, weet ik niet.
Mijn 2013 2ltr XV geeft ook altijd een minimaal verbruik aan.
Tenslotte, het is een verbruiks indicatie.
Schoon maken, weet ik niet.
Er zijn middeltjes voor

Ben
Ai'j 't wilt kuj alles zeg wie in Twente!
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door sufos »

Schoonmaken is een makkie. Even op YouTube zoeken, staan zat voorbeelden als je niet goed weet hoe je het doen moet.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door SP-Boxer »

Doet hij dit altijd, of alleen als hij nog koud is?
Een Legacy IV gaat niet naar nul, maar springt op streepjes als je stationair draait toch? Ik weet in ieder geval dat hij bij mij ook soms eerst wat hoger aangeeft nadat de koppeling is ingetrapt, maar uiteindelijk komt hij tot rust en staan de streepjes in beeld.

Sowieso zal het voor je verbruik niet uitmaken. Het is enkel wat je boordcomputer berekent, maar zolang je motor gewoon rustig loopt zal het verbruik niet hoger uitvallen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 115
Lid geworden op: 21 apr 2013 07:02

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door forbert »

Nou, hi j blijft minimaal op 1,8 staan, vaak nog meer. Echt langzaam worden t idd streepjes.
Heb met google ook n horror verhaal gevonden van n ontregelde motorloop na het schoonmaken van het gashuis, vandaar mijn vraag hier voor de juiste procedure.
Groets, Forbert.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door quikfit »

Dagteller al eens gereset?
Vacuümlek?
Tankmeter werkt goed?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Gasklephuis Legacy IV BP

Bericht door sufos »

Is het niet zo dat een ontregelde motorloop alleen voorkomt bij een ouderwetse mechanische gasklep. Elektronisch geregeld geeft geen enkel probleem.

Sterker nog, ik heb mijn gasklep zojuist ook maar eens schoongemaakt. De reden was dat ik soms merk dat als de auto op cc rijdt hij niet 100% op snelheid blijft maar iets zoekende is. Het is niet veel want mijn vrouw merkt er niets van maar ik wel. Mooi schoon geworden en het effect moet nog blijken.
Afbeelding
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Plaats reactie