Draad kleur Grootlicht / Signaal

Voor alle electrische zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daktari
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2021 21:17

Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door Daktari »

Haai,

Wellicht dat ik het gemist heb, ik kon het althans niet vinden, maar kan me voorstellen dat het eerder aan bod is geweest. Ben bezig om een set Hella Verstralers op mijn Forester SH (2009) te plaatsen en het meeste heb ik inmiddels wel uitgedokterd en is gereed voor de montage. Echter, ik zoek nog naar een goede plek om het signaal van het 'grootlicht' af te halen, wat ik naar een schakelaar laat lopen.
Het idee is om de verstralers alleen te gebruiken icm 'grootlicht', dmv een extra schakelaars.

Kortom, mocht iemand een goede tip hebben, dan hoor ik het graag, alvast bedankt,

Tot horens,

Jan
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door Mrdjc »

Veel plezier:
https://jdmfsm.info/Auto/Japan/Subaru/F ... er%202009/

Wiring System
"H" Headlight system

Volgens het diagram GW dat is Groen met een Wit streepje.
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door quikfit »

Kan je de stuurstroom niet bij de stuurkolom (grootlicht) weghalen?

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daktari
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2021 21:17

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door Daktari »

Thanks, dat gaat lukken.. die 'jdmfsminfo' is sowieso erg uitgebreid en handig. Goed idee, Quickfit, ga eens kijken of het daar kan doen, is gelijk ook de kortste weg naar mijn extra schakelaar. Zekeringkast had ik ook aangedacht, maar kom ik voorlopig even wat moeilijk achter, Hummie. Ja, ik zet er wel een relais tussen dat leek me sowieso wel handig. Afijn, dank voor alle hulp, ik kan weer verder.. :okeee:
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door *thomas* »

Ik zou je in deze toch willen adviseren om heel het schakelgebeuren los van je huidige installatie te plaatsen. Met andere woorden: afzonderlijke schakelaar en relais. Bij Volvo werden voor o.a. de XC70 en XC90 uit de periode 2003-2007 af-fabriek Hella breedtestralers geplaatst als optie. Dat was middels een OEM-look schakelaar netjes verwerkt in het dashboard (met andere woorden: een leek zag niet dat de schakelaar er niet hoorde). Wellicht kan je zoiets fabriceren. Voorkomt ook een hoop kopzorgen bij eventuele storingen.

Indien je toch signaal van je grootlicht wil weghalen, dan zou ik dat bij de stekkers van de schakelaars naast de stuurkolom gaan zoeken.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door hummie »

Toevallig nog iets mee gedaan? Ben wel een beetje benieuwd naar je gekozen weg.
Gebruikersavatar
Daktari
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2021 21:17

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door Daktari »

Hummie, sorry voor de late reactie, het project heeft even stil gestaan door een aantal andere zaken. Afijn, ben er nog mee bezig, dank voor je uitgebreide reactie nog. Gaat inderdaad om een paar extra lampen, op een beugel voor de bumper. Deze beugel (https://ssdsubaru.blogspot.com) nam ook wat meer tijd in beslag dan ik had verwacht, moest het e.e.a. aanpassen. Zoals ik er nu tegen aan kijk, zet ik een aparte schakelaar in het dashboard, aangesloten op het grootlicht. De lampen via een relais, spanning haal ik, gezekerd (20A), van de accu af. Zoek alleen nog een mooi, droog, plaatsje voor de relais. Dus het project loopt nog.. :mrgreen: :okeee:
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Laatst gewijzigd door hummie op 12 apr 2022 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daktari
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 nov 2021 21:17

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door Daktari »

Bedankt, goede tip. Kastje zat ik zelf ook aan te denken, dus ik ga inderdaad eens op zoek. Sloperij is een prima idee.
Ja, je hebt gelijk, aardingsdraad is de moeite niet, maar was even niet bij opgekomen. Moet lukken, groetjes Jan
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Draad kleur Grootlicht / Signaal

Bericht door hummie »

[verwijderd]
Plaats reactie